Název:
Rodičovský výběr základních škol ve městě Vrchlabí
Překlad názvu:
Parental Choice of Elementary School in the City of Vrchlabí
Autoři:
Cingrová, Kateřina ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Pavlovská, Veronika (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem bakalářské práce "Rodičovský výběr základních škol ve městě Vrchlabí" je zjistit a popsat, jaké strategie využívají rodiče při výběru základních škol na malém městě, konkrétně ve Vrchlabí. Text se zabývá tím, jakým způsobem rodiče ovlivňují vzdělávací dráhu svých dětí a jaké faktory hrají roli při rozhodování ohledně výběru základní školy. V návaznosti na to se pokouší odhalit a objasnit rozdílné strategie rodičů z maloměsta oproti těm, které měli rodiče před několika lety v Praze. Práce poukazuje na rodiče jakožto na aktéry vzdělávací politiky, snaží se zjistit možnosti zapojení se do jejího utváření a následně odhalit, do jaké míry tyto možnosti rodiče využívají. Práce popisuje možné nerovnosti ve vzdělávání a jejich vliv na vzdělávací dráhu dítěte. Ukazuje odlišnosti mezi základními školami, které umožňuje současný vzdělávací systém České republiky a jaké odlišnosti existují mezi jednotlivými základními školami ve Vrchlabí. Popisuje změny, které nastaly v minulosti v povinné školní docházce. Dále se snaží ukázat, jak velký vliv na rodičovské volby má vlastní zkušenost. Další část textu vychází z rozhovorů, které byly uskutečněny s matkami dětí navštěvujících první třídy na vrchlabských základních školách. Analyzuje a popisuje rodiči zvolené strategie při výběru základních škol a jejich...The aim of this bachelor's thesis called "Parental Choice of Elementary School in the City of Vrchlabí" is to find and describe strategies used by parents when choosing elementary school in a small town, in this case Vrchlabí. The text engages with the way parents influence educational trajectory of their children, and which factors play a role in deciding about the elementary school selection. In this respect it aims to discover and disclose the different strategies of parents from a small town opposite to those of parents from Prague a few years ago. The thesis presents parents as players of educational policy; it attempts to find opportunities for parents to join in on its creation and later to discover up to which level parents take advantage of these opportunities. The thesis describes possible educational inequalities and their impact on child's educational trajectory. It displays differences between elementary schools, which are enabled by current educational system of the Czech Republic, and differences which exist between individual elementary schools in Vrchlabí. It describes changes, which happened in the compulsory schooling in the past. Further, aims to show how big the impact of parents own experience is on their choice. The next part of the text stems from interviews, which were...
Klíčová slova:
nerovnosti ve vzdělávání; rodiče jako aktéři vzdělávací politiky; selektivita ve školství; vzdělávací systém České republiky; výběr základních škol; základní škola; choice of elementary school; educational system in the Czech Republic; elementary school; inequalities in education; parents as an educational policy stakeholder; selectivity in education system