Original title:
Caspar David Friedrich. Motiv postavy u okna, její geneze a vývoj
Translated title:
Caspar David Friedrich, The motif of figure at the window, its genesis and evolution.
Authors:
Hájková, Zita ; Konečný, Lubomír (advisor) ; Prahl, Roman (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá životem a dílem Caspara Davida Friedricha (1774 - 1840), který je považován za jednoho z nejdůležitějších malířů a kreslířů německého romantismu. Jeho hlavním přínosem pro malířství byla tvorba obrazů se subjektivní, později také s politicky motivovanou symbolikou. Náměty jeho děl zachycují většinou přírodu, v které často stojí lidé a pozorují krajinu v dálce. První kapitola přibližuje osobu a dílo malíře, který vytvořil nový styl krajinářství. V přírodě objevil duchovní složku, kterou spojoval s obrazem. Následně práce popisuje vlivy romantického literárního hnutí a náboženství na jeho tvorbu. Druhá kapitola prezentuje ženskou postavu otočenou zády k divákovi a to v malbě Žena u okna z roku 1822. Jsou představeny nejrůznější interpretace historiků umění, které souvisejí především s romantizujícími vizemi individuality a nekonečna. Dále je nastíněn původ a vývoj ženské postavy otočené zády k divákovi v malířství od pravěku až po 20. století. Ve třetí kapitole je objasněn fenomén okna v umění. Zároveň je předvedeno okno v interiéru a výhled z okna jako výrazový prostředek umělcova vyjádření. V poslední části třetí kapitoly je naznačen vývoj motivu ženy otočené zády k divákovi u okna od prvních zobrazení až po tvorbu 21. století. Ukázky motivů jsou prezentovány v malířské...The thesis deals with the life and work of Caspar David Friedrich (1774 - 1840) who is considered one of the most important painters and drawers of the German romanticism. His main contribution for painting was the creation of pictures with subjective, later also politically motivated symbolism. The themes of his works in particular included the nature where persons often stand and watch the landscape in distance. The first chapter provides information on the personality and work of the painter who created a new style of landscaping. In nature he discovered the spiritual element that he connected with the picture. The work then describes the influences of the romantic literary movement and religion on his work. The second chapter presents a female figure turned with her back to the viewer in a painting called Woman by the Window from 1822. Various interpretations of art historians connected especially with romanticising visions of individuality and infinity are presented. The origin and development of the female figure turned with her back to the viewer in painting from prehistoric times up to the 20th century is also outlined. The phenomenon of a window in art is explained in the third chapter. A window in interior and a view from a window is also demonstrated as a mean of expression of an artist....
Keywords:
Caspar David Friedrich; figure turned with her back to the viewer; interior; painting; romanticism; window; window picture ("Fensterbild"); Caspar David Friedrich; interiér; malířství; obraz okna ("Fensterbild"); okno; postava otočená zády k divákovi; romantismus
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/52048