Original title:
Jak žáci prvního stupně rozumí termínům o tělesech
Translated title:
How primary school pupils understand terms about solids
Authors:
Sukniak, Anna ; Jirotková, Darina (advisor) ; Kloboučková, Jaroslava (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Jak žáci prvního stupně rozumí termínům o tělesech Abstrakt: Hlavním cílem práce je získat první zkušenosti s přípravou, realizací, evidencí a analýzou experimentů v oblasti didaktiky matematiky. Práce se skládá ze tří hlavních částí. První část je věnována teoretickým poznatkům týkajících se jazyka geometrie, jeho vývoje u žáků, stejně jako formování matematických představ. Druhá část představuje přípravu a evidenci experimentů. Třetí část se zabývá analýzou činností žáků, v kterých je možno pozorovat jevy zmíněné v první části. Také jsou zkoumány chyby, jichž se experimentátorka v průběhu experimentu dopustila.Title: How primary school pupils understand terms about solids Summary: The main intention of the work is to gain first-hand experience in the preparation, realization, document registration and analysis of experiments in the field of didactics of mathematics. The work consists of three main parts. The introduction is dedicated to theoretical knowledge concerned with the language of geometry, its development among pupils, and the formation of mathematical conceptions. The second part describes the preparation and registration of the experiments. The third part of the work focuses on the analysis of pupils' activities in which it is possible to observe the phenomena mentioned in the first part. It also probes the mistakes made by the experimenter during the experiments.
Keywords:
experiments; languages of geometry; mathematical conceptions; role of experimenter; solids; experiment; jazyk geometrie; matematicé představy; role experimentátora; tělesa
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/39219