Název:
Studentstvo v období poststalinismu: vysokoškolské instituce a proměny studentské participace v Československu (1956 -1969)
Překlad názvu:
Students in Post-Stalinist Czechoslovakia: Universities and Students' Participation (1956 - 1969)
Autoři:
Polák, Michael ; Pullmann, Michal (vedoucí práce) ; Mervart, Jan (oponent) ; Holečková, Marta Edith (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Michael POLÁK Studentstvo v období poststalinismu: vysokoškolské instituce a proměny studentské participace v Československu (1956-1969) Abstrakt: Tato dizertační práce zkoumá studentské sociální hnutí v poststalinském Československu (1956 - 1969). Jedním z hlavních cílů sociálních hnutí je prosadit své kulturní představy o společenských vztazích do sociální reality. Tato práce se tak ptá, jak se povedlo původně poměrně malé skupině lidí, která si vytkla za cíl vznik nezávislých studentských samospráv, prosadit svůj cíl. Dále práce analyzuje zejména dynamiku studentského hnutí, pro jejíž pochopení je potřeba rozumět problémům, které chtějí konkrétní aktéři a aktérky řešit. Proto tato práce zkoumá také každodenní zkušenost studentů a studentek. Text tak není přínosem pouze pro výzkum konkrétního sociálního hnutí, nýbrž má vypovídající hodnotu také o povaze poststalinismu jako specifické historické době. Práce je rozdělena do čtyř fází podle vývoje sociálního hnutí. První fáze zkoumá vznik nespokojenosti studentstva. Ta vzniká zejména tehdy, když dochází k rozporům mezi očekáváními, která jsou utvářena dobovými mocenskými přísliby, a žitou realitou. V této fázi tak práce analyzuje čtyři klíčové přísliby a jejich konkrétní nenaplňování ve studentském životě. Jedná se o 1) očekávání spojená s přísliby...Michael POLÁK Students in the Post-Stalinist Czechoslovakia: Universities and Students` Participation in Czechoslovakia (1956-1969) This dissertation examines the student social movement in post-Stalin Czechoslovakia (1956- 1969). One of the main goals of social movements is to impose their cultural ideas about social relations on social reality. This thesis asks how an initially relatively small group of people who set out to establish independent student governments succeeded in achieving their goal. This thesis thus analyses primarily the dynamics of the student movement. Because understanding the dynamics of social movements requires an understanding of the problems that particular actors want to address, this thesis also examines the everyday experience of students. Thus, the text not only adds to the research on this particular social movement but also enriches the existing knowledge about the nature of post-Stalinism as a specific historical period. The work is divided chronologically into four phases according to the development of the social movement. The first phase examines the emergence of student discontent. This discontent arises particularly when there are contradictions between expectations shaped by the promises of the official structures and lived realities. Thus, in this phase, the thesis...
Klíčová slova:
studentstvo|Československý svaz mládeže|sociální hnutí|studentské hnutí|poststalinismus|státní socialismus|rozpory|emoce; Students|Czechoslovak Youth Union|Social Movements|Student Movement|Post-Stalinism|State-Socialism|Contradictions|Emotion