Original title:
Druhy hodnocení ve výuce cizích jazyků v českých školách
Translated title:
Types of assessment in the teaching of foreign languages in Czech schools
Authors:
Berkovcová, Zdeňka ; Márquez Guzmán, Daniel Alejandro (advisor) ; González Lozano, Javier (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
spa Abstract:
[eng][cze] This thesis deals with the types of assessment in foreign language classes in Czech schools. The aim is to provide a theoretical introduction to the variety of assessments that can be used, and then investigate whether teachers use them, what they think about them and how their approach to assessment is influenced by aspects such as the common practices in the educational system. To obtain the results a semi-structured interview has been used based on a series of questions about assessment. The participants of the study were grammar-school teachers. It has been found that the teachers used both summative and formative assessments. In the latter, they put emphasis on providing their students with feedback and using activities which reflected real-life situations. They hardly ever or never used self-assessment and peer- assessment. No one used dynamic assessment. The most significant outer influence on their assessment was the pressure to use marks within the Czech educational system. The main finding of the thesis is that Czech teachers use a range of assessments and try to find balance between the requirements of the school system (for example, the use of marks) and more innovative approaches, such as giving feedback or assessing the performance on tasks based on real life (task-based language...Tato práce se zabývá typy hodnocení ve výuce cizích jazyků na českých školách. Cílem je teoreticky představit, jaká hodnocení lze ve výuce použít, a následně zjistit, zdali je učitelé využívají, jaké názory na ně mají a jak se do jejich přístupu k hodnocení promítají vnější faktory jako např. zvyklosti ve vzdělávacím systému. K řešení byl použit řízený rozhovor, který vycházel ze souboru tematických otázek. Respondenti byli gymnaziální učitelé. Provedeným výzkumem bylo zjištěno, že učitelé používali jak sumativní, tak formativní hodnocení. Z formativního hodnocení pro ně bylo důležité dávat zpětnou vazbu studentům a používat pro hodnocení aktivity, které reflektují používání jazyka v běžném životě. Málo nebo vůbec používali sebehodnocení a vzájemné hodnocení studentů. Dynamické hodnocení nepoužívali. Z tlaků okolí pro ně byl nejvýraznější tlak vzdělávacího systému na používání známek. Hlavním zjištěním práce je, že učitelé používají celou řadu hodnocení a hledají kompromisy mezi požadavky vzdělávacího systému (např. používání známek) a inovativnějšími přístupy jako je zpětná vazba a hodnocení založené na úkolech (task-based language assessment). Klíčová slova: hodnocení ve výuce jazyků, sumativní hodnocení, formativní hodnocení, dynamické hodnocení, hodnocení založené na úkolech, sebehodnocení,...
Keywords:
assessment in foreign language teaching|class assessment|large-scale assessment|CEFR|formative assessment|summative assessment|task-based assessment|dynamic assessmen; hodnocení ve výuce cizích jazyků|hodnocení v hodinách|large-scale hodnocení|CEFR|formativní hodnocení|sumativní hodnocení|hodnocení založené na úkolech|dynamické hodnocení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/192128