Original title:
Modelování dynamických vlastností převodových ústrojí pomocí virtuálních prototypů
Translated title:
Modelling of Dynamic Properties of Gearboxes Using Virtual Prototypes
Authors:
Otipka, Václav ; Trochta,, Miroslav (referee) ; Žlábek,, Pavel (referee) ; Píštěk, Václav (advisor) Document type: Doctoral theses
Year:
2024
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Převodová ústrojí s ozubenými koly jsou velmi masivně rozšířena napříč všemi kategoriemi technických výrobků. Jejich funkce je nezastupitelná, nicméně jejich provozování je vždy spojeno s generováním nezanedbatelné úrovně vibrací a hluku, což je také považováno za jednu z hlavních nevýhod, která se projevuje především u vysoce zatěžovaných převodů a představuje nevýhodu hlavně z pohledu konkurenceschopnosti výrobků a případně také možných legislativních problémů. Zmíněný problém lze částečně vyřešit prostřednictvím důmyslné optimalizace převodového ústrojí, což však vyžaduje vynaložení značného úsilí, času a finančních prostředků. Toto je hlavní důvod, proč je vyvíjen neustálý nátlak na nalezení efektivních cest pro optimalizaci a proč je této oblasti stále věnována značná pozornost vědecké komunity. V současnosti se pro celkovou optimalizaci v této oblasti využívá kombinace výpočtového a experimentálního přístupu. Tato disertační práce je zaměřena na predikci a porozumění dynamického chování převodového ústrojí, což si žádá sestavení pokročilého, komplexního výpočtového modelu. Výpočtové modelování je podpořeno řadou dílčích technických experimentů, které slouží k validaci výsledků.
Transmissions are very widespread across all categories of technical products. Their role is irreplaceable, however, their operation is always associated with the generation of significant vibration and noise, which is also considered one of the main disadvantages, which manifests itself especially in heavily loaded transmissions and represents a disadvantage mainly in terms of product competitiveness and possible legislation problems. This problem can be solved in part through sophisticated transmission optimization, which, however, requires considerable effort, time, and money. This is the main reason why there is constant pressure to find efficient solutions for optimization and why the scientific community is still paying considerable attention to this area. At present, a combination of computational and experimental approaches is used for overall optimization in this area. This dissertation is focused on the prediction and understanding of the transmission dynamic behaviour, which requires the construction of an advanced, complex computational model. Computational modelling is supported by a number of partial technical experiments, which are used to validate the results.
Keywords:
closed loop; finite element method; multibody system; Transmission; vibration; virtual prototype; metoda konečných prvků; multibody systém; Převodová ústrojí; uzavřená silová smyčka; vibrace; virtuální prototyp
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/249338