Název:
Analýza chyb studentů při tvorbě mapy ideálního ostrova
Překlad názvu:
Analysis of students' errors when creating a map of an ideal island
Autoři:
Čornyjová, Veronika ; Krajňáková, Lenka (vedoucí práce) ; Bernhäuserová, Veronika (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem bakalářské práce je zjistit nejčastější chyby při tvorbě mapy ideálního ostrova, která je zadávána jako úkol pro studenty učitelských oborů geografie v rámci povinného předmětu Kartografie (pro učitele). V teoretické části práce jsou proto představené dosavadní poznatky o dovednostech tvorby map se zaměřením na vysokoškolské studenty a jsou popsány jednotlivé zásady tvorby map. Dále se poté práce věnuje druhům hodnocení map se zaměřením na kriteriální hodnocení. V rámci hodnocení také jsou představeny relevantní předchozí výzkumy a jejich zjištění. Teoretická část je ukončena popisem tří variací zadání úkolu mapy ideálního ostrova. Praktická část práce se věnuje metodice a výsledkům analýzy map ideálního ostrova za akademický rok 2021/2022. Celkem bylo hodnoceno 221 map. Kritéria hodnocení byla pro větší přehlednost rozdělena do čtyř samostatných skupin (Topografický podklad, Tematický obsah, Ostatní kompoziční prvky, Popis a ostatní). Analýzou dat bylo zjištěno, že celková četnost chyb s každým pokusem klesá a nejvíce problematická kritéria jsou rovnoměrně rozložena ve všech čtyřech skupinách. Dále bylo zjištěno, že na finální kvalitu mapy mohou mít vliv jak znalosti map a dovednosti tvorby map, tak i výtvarné dovednosti. Klíčová slova ideální ostrov, tvorba map, vysokoškolská příprava...This thesis aims to identify the most common errors of pre-service geography teachers when making a map of an ideal island, which is one of the assignments in the compulsory course entitled Cartography (for teachers). The theoretical part of the thesis presents current findings about map-making skills with a focus on university students and describes the main principles of map creation. Followingly, the thesis characterizes various methods for map evaluation with a focus on criterion evaluation. Within this chapter, previous relevant studies are presented as well. The empirical part focuses on process and the results of the analysis of map of an ideal island that were created by the students in the academic year 2021/2022. A total of 221 maps was evaluated. For clarity, the evaluation criteria were divided into four groups (Topographic background, Thematic content, Other compositional elements, Labelling and others). The results showed that the total frequency of errors decreases with every attempt and the most problematic criteria are evenly distributed in all four groups. Moreover, it was found that students' knowledge of maps, map-making skills, and art skills might influence the final map quality. Keywords ideal island, map making, pre-service teachers training, map evaluation, criterion...
Klíčová slova:
hodnocení map; ideální ostrov; kriteriální hodnocení; tvorba map; vysokoškolská příprava učitelů; výuka kartografie; cartography education; criterion evaluation; ideal island; map evaluation; map making; pre-service teachers training