Original title:
3D modelování jako prostředek rozvoje tvořivosti žáků 2. stupně základní školy
Authors:
SOSNA, Tomáš Document type: Doctoral theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Disertační práce se zabývá problematikou rozvoje tvořivosti pomocí 3D modelování. V úvodní, teoretické části práce je vymezení pojmu tvořivost prvním krokem k pochopení její podstaty a mechanismů. Vymezení pojmu 3D modelování je klíčové pro pochopení jeho role a významu v kontextu práce. Ačkoli propojení tvořivosti s 3D modelováním má velký potenciál v oblasti vzdělávání a rozvoje schopností žáků, je prakticky neprobádané. Přitom výuka 3D modelování pomalu, ale jistě proniká do osnov základních škol a jeví se jako dobrý a moderní prostředek výuky technických předmětů, který může rozvíjet tvořivost žáků. Mimo to byla zkoumána možnost vlivu kurikulárního dokumentu z oblasti techniky na tvořivost. Zmíněn je i přesah do připravovaných velkých revizí RVP ZV, a to zejména v oblasti 3D modelování. Aby byl vyjasněn vztah mezi 3D modelováním a tvořivostí, byl v praktické části práce realizován kvantitativní výzkum mezi žáky 2. stupně základních škol. Výzkum byl rozdělen do dvou oblastí A a B. V části A byl porovnáván rozvoj tvořivosti v kontrolní skupině, v níž probíhala výuka technické výchovy klasickým způsobem, s rozvojem tvořivosti v experimentální skupině, v níž probíhala výuka s podporou nástrojů 3D modelování. V části B byl porovnáván rozvoj tvořivosti v kontrolní skupině s výukou 3D modelování s rozvojem tvořivosti v experimentální skupině, v níž byla výuka 3D modelování doplněna navíc o speciálně navržené tvořivé úlohy. Sběr dat probíhal formou testování žáků pomocí Torranceho figurálního testu tvořivého myšlení. Získané výsledky byly zpracovány pomocí Wilcoxonova párového testu a U-testu Manna a Whitneyho ve statistickém programu R. Hlavní část práce popisuje výsledky výzkumu, které jsou diskutovány z pohledu cíle práce a dílčích kroků. V závěrečném shrnutí jsou navíc probírány možnosti dalšího pokračování ve výzkumu, které vyplynuly z výsledků této práce a zjištěná doporučení k dalšímu zkoumání. The dissertation deals with the issue of creativity development using 3D modeling. In the introductory, theoretical part of the work, defining the concept of creativity is the first step towards understanding its essence and mechanisms. Defining the term 3D modeling is key to understanding its role and importance in the context of work. Although the connection of creativity with 3D modeling has great potential in the field of education and development of pupils' abilities, it is practically unexplored. At the same time, the teaching of 3D modeling is slowly but surely entering the curriculum of elementary schools and appears to be a good and modern means of teaching technical subjects that can develop the creativity of pupils. In addition, the possibility of the influence of a curricular document from the field of technology on creativity was investigated. The overlap with the planned major revisions of the RVP ZV is also mentioned, especially in the area of 3D modeling. In order to clarify the relationship between 3D modeling and creativity, quantitative research was carried out in the practical part of the work among pupils of the 2nd grade of primary schools. The research was divided into two areas A and B. In part A, the development of creativity in the control group, in which the teaching of technical education took place in the classic way, was compared with the development of creativity in the experimental group, in which the teaching took place with the support of 3D modeling tools. In part B, the development of creativity in the control group with 3D modeling lessons was compared with the development of creativity in the experimental group, in which the 3D modeling lessons were additionally supplemented with specially designed creative tasks. Data collection took place in the form of testing students using Torrance's Figural Test of Creative Thinking. The obtained results were processed using the Wilcoxon paired test and the Mann and Whitney U-test in the statistical program R. The main part of the work describes the results of the research, which are discussed from the perspective of the goal of the work and partial steps. In addition, the final summary discusses the possibilities for further research, which emerged from the results of this work, and identified recommendations for further investigation.
Keywords:
3D modelling; creative tasks; creativity; elementary school; quantitative research; 3D modelování; kvantitativní výzkum; tvořivost; tvořivé úlohy; základní škola Citation: SOSNA, Tomáš. 3D modelování jako prostředek rozvoje tvořivosti žáků 2. stupně základní školy. České Budějovice, 2024. disertační práce (Ph.D.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/69528