Original title:
Senzorický marketing při interiérovém designu
Translated title:
Sensory marketing in interior design
Authors:
Hrušková, Eliška ; Zimmermann, Miloslav (referee) ; Pelčák, Svatopluk (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Tato bakalářská práce zkoumá využití senzorického marketingu v interiérovém designu. V teoretické části jsou představeny základní koncepty senzorického marketingu a procesu marketingového výzkumu. Senzorický marketing posiluje zákaznický zážitek, ovlivňuje nákupní chování a zapamatovatelnost značky. Pozitivní výsledky aplikace senzorického marketingu v kavárnách jsou potvrzeny analýzou dat získaných z dotazníků. Bylo například zjištěno, že ač v prostorech nebyla příliš znatelná vůně kávy, většina respondentů si kávu objednala, což mohlo být způsobeno právě olfaktorickým marketingem na podvědomé bázi. Výrazné dekorativní prvky také zaujaly respondenty a podpořily lepší zapamatovatelnost značky. Preference respondentů ve většině případů odpovídaly teoretickým předpokladům. Práce porovnávala preference a pocity respondentů s objektivními daty z výzkumného dotazníku. Na závěr byly výsledky prezentovány a diskutovány.
This bachelor thesis explores the use of sensory marketing in interior design. The theoretical part introduces the basic concepts of sensory marketing and the marketing research process. Sensory marketing enhances the customer experience, influences buying behavior and brand memorability. The positive results of the application of sensory marketing in cafes are confirmed through the analysis of data obtained from questionnaires. For example, it was found that although the smell of coffee was not very noticeable in the premises, most respondents ordered coffee, which could be due to olfactory marketing on a subconscious basis. Distinctive decorative elements also attracted respondents and promoted better brand recall. In most cases, respondents' preferences were consistent with theoretical assumptions. The paper compared respondents' preferences and feelings with objective data from a research questionnaire. At the end, the results were presented and discussed.
Keywords:
customer preferences; interior design; Marketing; questionnaire.; research; sensory marketing; dotazník.; interiérový design; Marketing; preference zákazníků; senzorický marketing; výzkum
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/247531