Original title:
Optimalizace větracího systému kokpitu malého dopravního letadla
Translated title:
Optimization of the cockpit ventilation system of a small transport aircraft
Authors:
Vícena, Ondřej ; Charvát, Pavel (referee) ; Fišer, Jan (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá optimalizací větracího systému kokpitu malého dopravního letadla. Současný systém neumožňuje funkci ECS systému bez aktivace hlavních motorů, což omezuje jeho účinnost při pozemním provozu. Teoretická část poskytuje základní teoretický rámec pro pochopení a hodnocení tepelné pohody v kokpitu, zahrnující způsoby přenosu tepla, mikroklima v kabině během různých provozních režimů a definici zásadních pojmů týkajících se ECS u přetlakových a nepřetlakových kabin. Experimentální část se zaměřuje na rozšíření systému o vhodný ventilátor s elektrickým motorem, který by zabezpečil přívod vzduchu do kabiny i při pozemním provozu na letišti. Zahrnuje testování tepelného vlivu přiváděného neupraveného vzduchu na lidské tělo pomocí tepelného manekýna a simulátoru kabiny. Dále byl zkoumán odvod tepla z povrchu těla a subjektivní tepelný pocit při různých průtocích vzduchu a směrování vyústek, s ohledem na okolní teplotu.
This thesis deals with the optimization of the cockpit ventilation system of a small transport aircraft. The current system does not allow the ECS system to function without activating the main engines, which limits its effectiveness in ground operations. The theoretical part provides a basic theoretical framework for understanding and evaluating the thermal comfort in the cockpit, including heat transfer modes, cabin microclimate during different operating modes, and the definition of fundamental concepts related to ECS in pressurized and non-pressurized cabins. The experimental part focuses on the extension of the system with a suitable electric motor fan to provide cabin air supply even during ground operations at the airport. It includes testing the thermal effect of the supplied untreated air on the human body using a thermal manikin and a cabin simulator. In addition, heat removal from the body surface and subjective thermal sensation at different airflows and outlet routing were investigated for ambient temperature.
Keywords:
cabin aircraft simulator; ECS system; heat transfer; outlet; Thermal comfort; thermal manikin; ventilation; Cabin simulátor letadla; ECS systém; přenos tepla; Tepelná pohoda; tepelný manekýn; ventilace; vyústka
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/248149