Original title:
Baterie s pevným elektrolytem v automobilovém průmyslu
Translated title:
Solid-state batteries in the automotive industry
Authors:
Sechovec, Michal ; Otipka, Václav (referee) ; Rekem, Jakub (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Bakalářská práce se zabývá problematikou trakčních akumulátorů pro elektromobily. Práci lze rozdělit na dva velké celky, a to na Li-ion baterie s tekutým elektrolytem a baterie s pevným elektrolytem. Popisuje konstrukci, od materiálů elektrod přes elektrolyt až po tvary článků a celkový akumulátorový box. Zároveň se zaměřuje na aktuálnost a obsahuje souhrn nejvíce používaných materiálů elektrod dnešní doby. V oblasti pevného elektrolytu lze hovořit o 3 skupinách materiálů. Diskutovány jsou perspektivní kombinace pevného elektrolytu a elektrodových materiálů. Před uvedením na trh některého ze zmiňovaných konceptů je zde nutný další výzkum. Baterie s pevným elektrolytem jsou díky svým vlastnostem velice perspektivní.
The bachelor's thesis deals with the issue of traction batteries for electric vehicles. The work can be divided into two major parts: Li-ion batteries with liquid electrolyte and batteries with solid electrolyte. It describes the construction, from electrode materials through the electrolyte to the shapes of the cells and the overall battery pack. It also focuses on current developments and includes a summary of the most used electrode materials today. In the area of solid electrolyte, three groups of materials can be discussed. Prospective combinations of solid electrolytes and electrode materials are mentioned. Further research is necessary before any of the discussed concepts can be introduced to the market. Batteries with solid electrolyte are very promising due to their properties.
Keywords:
battery; electrode; Li-ion cell; solid electrolyte; akumulátor; elektroda; Li-ion článek; pevný elektrolyt
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/247126