Original title:
Návrh průběžného křídla pro vysokovýkonný kluzák
Translated title:
Continuous wing design for a high-performance glider
Authors:
Přikrylová, Helena ; Bartoněk, Jaroslav (referee) ; Juračka, Jaroslav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Pokroky v oblasti aerodynamiky a materiálů přinesly během posledních desetiletí změny v geometrii nosné plochy křídel kluzáků, z konstrukčního pohledu pak především menší tloušťku profilu, a tím menší stavební výšku nosníku. Nutné zesilování pásnice pak vede opět na snížení efektivní výšky nosníku a také zkrácení stojiny. Společně s nutností dělení křídel kluzáků větších rozpětí tato skutečnost přináší otázku vhodnosti prakticky ustáleného konstrukčního řešení konstrukce s hlavním nosníkem a křídlem děleným v místě osy letadla s dodatečnými nástavci. V této práci je představen konstrukční návrh nosné plochy průběžného křídla vysokovýkonného kluzáku s dvěma nosníky a vícestojinovou konstrukcí, a to včetně zaměření na vhodnou polohu dělení.
The vast improvements in the field of aerodynamics and materials in the recent decades have brought significant changes in the geometry of sailplane wings. From the structural point of view, the maximum thickness of the used airfoils has decreased which in turn caused lowering the height of a spar. That necessitates strengthening of the spar flanges which again leads to shortening the distance between their opposite surfaces hence shortening the shear webs as well. Together with the need of sectioning in the cases of gliders with larger wingspans a question arises as to whether the conventional single spar design with wing connections in the glider’s longitudinal plane of symmetry by means of heavy spar extensions is the best possible solution. This thesis proposes a continuous wing design of a high-performance glider with the use of a two-spar and multi-web structure implementing a focus on determining of an appropriate sectioning.
Keywords:
composite glider; continuous wing; glider; high performance sailplane; wing sectioning; dělení křídel; kluzák; kompozitový kluzák; průběžné křídlo; výkonný kluzák
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/246677