Original title:
Návrh výroby vysokootáčkového hřídele
Translated title:
High-speed shaft production design
Authors:
Polesný, Pavel ; Jaroš, Aleš (referee) ; Kalivoda, Milan (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
V bakalářské práci je navržen postup výroby klikového hřídele jednoválcového dvoutaktního motoru s průměrem setrvačníku 20,5 mm, klikovým čepem o 9 g6, ojničním čepem o 4 g6, a celkovou délkou 63,5 mm. Vzhledem k výrobní dávce 1000 ks byla z navržených výrobních metod zvolena metoda obrábění, hřídel bude vyráběna jako monolit. Dále proběhlo řešení zápichů na koncích broušených ploch 9 g6 a 4 g6. Vzhledem k tloušťce stěny 1,25 mm, zůstanou plochy bez zápichů a v rozích bude ponechán rádius či sražení. Vzhledem k tomu, že axiální ložisko i ojnice mají vnitřní sražení 0,7x45°, zápichy nejsou nutné. Polotovarem byla zvolena ocel 15.142 zušlechtěná na nižší pevnost dodávaná ve formě tyčí 25x3000 mm společností ZJP, s.r.o. Součást bude vyráběna na dlouhotočném automatu Manurhin K´MX EVO 732. Po nitridování bude součást broušena na brusce Bernardo URS 500 N. Pro výrobu polotovaru byl zvolen minerální olej OPTIMA EXTREMECUT 46 a pro broušení byla zvolena emulze o koncentraci 2 %, namíchaná z ropného emulzního oleje BITOL M. Následně byl zpracován technologický postup a vytvořeny operační návodky. Pomocí výpočtů bylo určeno, že pro výrobu zadané série je potřeba 26 kusů tyčí. Výroba celé série bude trvat necelé čtyři směny.
In the bachelor's thesis, a production process of the crankshaft of a single-cylinder two-stroke engine is designed. The flywheel has a diameter of 20.5 mm, the crank pin has a diameter 9 g6, the connecting rod pin has a diameter 4 g6, and the total length is 63.5 mm. Due to the production batch of 1000 pieces, the machining method was selected. The crankshaft will be produced as a monolith. Then the grooves at the ends of the ground surfaces 9 g6 and 4 g6 were addressed. Due to the wall thickness of 1.25 mm, the surfaces will be without grooves, and a radius or chamfer will be in the corners. The axial bearing and the connecting rod have an internal chamfer of 0.7x45°, thus grooves are unnecessary. The chosen material is 15.142 steel, tempered to a lower strength, supplied in 25x3000 mm bars by ZJP, s.r.o. The semifinished part will be manufactured on a Swiss-type lathe Manurhin K'MX EVO 732. After nitriding, the part will be ground on a Bernardo URS 500 N grinder. For the machining on the EVO 732, OPTIMA EXTREMECUT 46 mineral oil was chosen, and for grinding, a 2% concentration emulsion mixed from BITOL M petroleum emulsion oil was selected. Then the technological process was developed, and operational instructions were created. Calculations determined that 26 bars are needed for the production of the specified series. The entire series production will take just under 4 shifts.
Keywords:
crankshaft; grinding; indexable insert; nitriding; turning; broušení; klikový hřídel; nitridace; soustružení; VBD
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/247127