Original title:
Inicializace pro optimalizaci reálného problému směrování vozidel
Translated title:
Initialization for optimization of real world vehicle routing problem
Authors:
Volf, Robin ; Klhůfek, Jan (referee) ; Sedlák, David (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Cílem této práce je optimalizace inicializační části řešení reálného problému směrování vozidel na konkrétní datové sadě vycházející z dat jedné české logistické firmy. Tato datová sada disponuje charakteristikami VRPTW, VRPSPD a HFVRP. Pro řešení byla použita modifikovaná konstrukční heuristika vkládání s nejnižší cenou. Výpočet ceny se skládal z šesti dílčích cen reflektujících jednotlivá omezení. Navržená heuristika je schopná řešit dodané instance během jednotek sekund. Konstrukční heuristika generující validní řešení v krátkém čase je schopná zefektivnit následnou optimalizační část tohoto problému.
The goal of this work is to optimize the initialization phase in solving the rich vehicle routing problem on a specific dataset which comes from a czech logistics company's data. This dataset has characteristics of VRPTW, VRPSPD and HFVRP. A modified cheapest insertion heuristic was chosen for the solution. Cost calculation consists of six partial costs which reflect individual constraints. Proposed heuristic is able to solve the instances in a matter of few seconds. Construction heuristic which generates valid solutions in short time enables more effective optimization in latter parts of solution.
Keywords:
Constraint; Construction heuristic; Cost; Delivery; Heterogenous fleet; Heuristic; Insertion heuristic; Optimization; Pickup; Rich vehicle routing problem; RVRP; Time windows; Vehicle routing problem; VRP; Cena; Heterogenní vozidla; Heuristika; Konstrukční heuristika; Nakládka; Omezení; Optimalizace; Problém směrování vozidel; Reálný problém směrování vozidel; RVRP; Vkládací heuristika; VRP; Vykládka; Časová okna
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/246939