Original title:
Výzkum příčin vzniku velmi nízkého tření mezi kolem a kolejnicí
Translated title:
Research into the causes of very low friction between wheel and rail
Authors:
Polnický, Jan ; Hajžman, Michal (referee) ; Omasta, Milan (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Nízký součinitel trakce způsobuje problémy při rozjezdu vlaků, prodlužuje brzdnou dráhu a způsobuje přejezdy stanic. K těmto problémům dochází často za vysoké vlhkosti a nízkého provozu. Oxidy na povrchu kolejnice vytváří s vodou suspenzi, která způsobuje propad součinitele trakce. V této práci jsou řešeny mechanismy, jakými je tento propad způsoben, a to na základě pozorování na optickém tribometru. Dále zde byla provedena studie mapující vliv různých parametrů na propad součinitele trakce. Mezi testované parametry patří koncentrace suspenze, aplikované množství, typ základové kapaliny a další.
A low traction coefficient causes problems when starting trains, extends the braking distance, and leads to overrunning stations. These problems often occur in conditions of high humidity and low traffic. Oxides on the rail surface form a suspension with water, causing the traction coefficient to drop. This work addresses the mechanisms by which this drop is caused, based on observations using an optical tribometer. Additionally, a study was conducted to map the influence of various parameters on the drop in the traction coefficient. The tested parameters include suspension concentration, the applied amount, the type of base fluid, and others.
Keywords:
coefficient of traction; solid particles; water; Wheel rail contact; Kontakt kola a kolejnice; pevné částice; součinitel trakce; voda
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/247299