Original title:
Pracoviště pro dynamické zatěžování elektrických pohonů
Translated title:
Testbend for dynamic loading of electric drives
Authors:
Valášek, Ondřej ; Pruša, Radomír (referee) ; Huzlík, Rostislav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá zpracováním a implementací PLC programu do pracoviště pro dynamické zatěžování elektrických pohonů. Z počátku je provedena analýza dynamiky elektrických pohonu zahrnující princip funkce synchronních motorů s permanentními magnety. Dále jsou popsány vlivy řízení a konstrukčních parametrů elektromotorů na výsledné dynamické parametry soustavy. Praktická část práce se nejprve zabývá oživením pracoviště pro chod v manuálním režimu za účelem zjištění důležitých parametrů pro chod měniče v režimu dynamické brzdy. Na základě získaných proměnných parametrů je vytvořen řídící program, který je záhy implementován do PLC. Navržený program je poté ověřen při zatěžování DC motoru jak v otáčkové, tak momentové smyčce s konstantním i proměnným časem změny parametru. Data z validačních testů jsou vyhodnocena a zobrazena v grafech, které popisují výstupy z měření. Na závěr jsou uvedena doporučení pro optimalizaci práce na pracovišti. V příloze je návod pro obsluhu pracoviště a jeho ovládaní z uživatelského rozhraní v programu Connect.
The thesis deals with the development and implementation of a PLC program in a workplace for dynamic loading of electric drives. Initially, an analysis of the dynamics of electric drives is performed, including the principle of operation of permanent magnet synchronous motors. The effects of control and design parameters of the electric motors on the resulting dynamic parameters of the system are then described. The practical part of the work first deals with the recovery of the workstation for operation in manual mode in order to determine the important parameters for the operation of the inverter in the dynamic brake mode. Based on the obtained variable parameters, a control program is developed and soon implemented in the PLC. The designed program is then verified by loading the DC motor in both speed and torque loop with constant and variable parameter change time. The data from the validation tests are evaluated and displayed in graphs that describe the measurement outputs. Finally, recommendations for workplace optimization are given. A manual for operating the workstation and controlling it from the user interface in Connect is included.
Keywords:
Connect; Dynamometer; Electric Motor Control; Machine Control studio.; PMSM; Connect; Dynamometr; Machine Control studio.; PMSM; Řízení elektromotorů
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/248610