Original title:
Brýle nebo tablet? Použitelnost zařízení v kontextu programování robotických pracovišť
Translated title:
Head-Mounted Display or Tablet? Device Usability in the Context of Programming Robotic Workplaces
Authors:
Kníže, Josef ; Milet, Tomáš (referee) ; Bambušek, Daniel (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Tato práce se zaměřuje na srovnání použitelnosti brýlí Microsoft HoloLens 2 a tabletu v kontextu programování robotického pracoviště pomocí rozšířené reality. V rámci práce jsou analyzována existující rozhraní pro tato zařízení a byl navržen a proveden uživatelský experiment pro jejich porovnání, ve kterém je ve dvou iteracích vyzkoušelo a ohodnotilo celkem 18 účastníků. Na základě zpětné vazby z první iterace testování bylo navrhnuto a implementováno mnoho změn v rozhraní pro HoloLens 2. Mezi hlavní změny patří převod celé aplikace na novější framework pro smíšenou realitu, programování pomocí interakce se scénou, přepracování umístění robotů, rozšíření o konfiguraci parametrů a umísťování akce pomocí robota. Upravená verze rozhraní byla otestována v druhé iteraci experimentů a ukázalo se, že při využití HoloLens 2 jsou uživatelé o 32,3 % rychlejší a hodnotí použitelnost i uživatelskou zkušenost lépe než při použití tabletu. Překvapivě mezi zařízeními nebyl naměřen značný rozdíl v mentální ani fyzické zátěži uživatele.
This thesis focuses on usability comparison of head-mounted display Microsoft HoloLens 2 and tablet in context of programming robotic workplace using augmented reality. The existing interfaces for these devices are analyzed, and a user experiment was designed and conducted to compare them, involving a total of 18 participants who tested and evaluated both devices in two iterations. Based on feedback from the first iteration, many changes were proposed and implemented in the HoloLens 2 interface. Key changes included porting the entire application to newest framework for mixed reality, programming through scene interaction, reworking robot placements, and adding parameter configuration and action placement through the robot. The new version of the interface was tested in the second iteration of experiments, revealing that users are 32,3 % faster when using HoloLens 2 and they rate usability and user experience better compared to tablet. Surprisingly, there was no significant difference measured in user mental or physical load between the devices.
Keywords:
AREditor; Augmented reality; Microsoft Hololens 2; Robotic workplace; Unity; Visual programming; AREditor; Microsoft Hololens 2; Robotické pracoviště; Rozšířená realita; Unity; Vizuální programování
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/248554