Original title:
Elektronické systémy řízení odpružení a tlumení vozidel
Translated title:
Electronic Control Systems of Vehicle Springing and Damping System
Authors:
Ladatkin, Vladislav ; Hejtmánek, Petr (referee) ; Blaťák, Ondřej (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Bakalářská práce se zabývá problematikou elektronických systémů řízení odpružení a tlumení vozidel. Moderní systémy odpružení umožnuji vyřešit existující konflikt mezi komfortem jízdy a ovladatelnosti auta díky reakce na měniči podmínky jízdy v reálnem čase. Teoretická část práce je věnovaná detailnímu popisu současných elektronických systémů řízení včetně konstrukce pružin, tlumičů a regulačních ventilu. Praktická část se věnuje návrhu konstrukce otočného nastavitelného ventilu tlumiče pro adaptivní systém odpružení. Výsledky této práce přispívají k lepšímu porozumění moderním technologiím v oblasti řízení odpružení a tlumení vozidel.
The bachelor's thesis explores the topic of electronic suspension and damping control systems of vehicles. Modern suspension systems make it possible to solve the existing conflict between ride comfort and vehicle handling by reacting to changing driving conditions in real time. The theoretical part of the thesis is dedicated to a detailed description of current electronic control systems, including the construction of springs, shock absorbers and control valves. The practical part focuses on the design of a rotary adjustable damper valve for an adaptive suspension system. The results of this work contribute to a better understanding of modern technologies in the field of vehicle suspension and damping control.
Keywords:
damping; Electronic control systems; shock absorber valves; suspension; valve construction; Elektronické systémy řízení; konstrukce ventilů; odpružení; tlumení; ventily tlumiče
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/247636