Název:
Návrh systému řízení vektorování točivého momentu pro vozidlo Formula student
Překlad názvu:
Design of a torque vectoring control system for a Formula student vehicle
Autoři:
Gadas, Petr ; Blaťák, Ondřej (oponent) ; Míša, Jiří (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
eng
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [eng][cze]
Tato diplomová práce se zabývá problematikou zvýšení výkonu vozidla při jízdě zatáčkou pomocí aktivního řízení hnacího momentu závodního vozu kategorie Formule Student. Náplní práce je návrh, simulace a následně testování algoritmu, který na základě zvolených parametrů řídí rozdělení momentu na hnané nápravě, aby bylo dosaženo optimálního stáčení vozidla pří zatáčení. Systém byl navržen na základě cíleného dynamického chování vozu při průjezdu zatáčkou. Pomocí virtuálního prostředí byly obdrženy simulační klíčové výsledky vlivu na chování vozidla, které byly následně validovány testováním na trati. Celkovým cílem práce bylo navýšení jízdní rychlosti a kontroly and vozidlem během zatáčení, s výsledkem snížení jízdního času na trati.
This master’s thesis deals with the challenges of increasing vehicle performance during cornering by implementing an active torque distribution system into a Formula Student racing vehicle. This paper will touch upon the design, simulation, and further testing of the algorithm which, based on selected parameters, distributes the driving torque on the driven axle in order to achieve optimal cornering performance. This system was designed based on targeted dynamic behaviour of a car when driving through a corner. Key results were obtained from simulating the system in a virtual environment and were further validated during physical track testing. The overall aim was to increase vehicle cornering performance and control in order to reduce lap time.
Klíčová slova:
control; cornering; Formula Student; performance; torque distribution; torque vectoring; yaw rate; yawing motion; Formule Student; kontrola; rozdělení točivého momentu; stáčivá rychlost; stáčivý pohyb; vektorování točivého momentu; výkon; zatáčení
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: https://hdl.handle.net/11012/249023