Original title:
Návrh virtuálního světa pro testování autonomních vozidel
Translated title:
Designing a virtual world for testing autonomous vehicles
Authors:
Turek, Martin ; Píštěk, Václav (referee) ; Kučera, Pavel (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Bakalářská práce se zabývá návrhem virtuálního světa pro testování autonomních vozidel, jehož předlohou je reálná lokalita v ČR. Vozidlo řízené chybně navrženým algoritmem autonomního řízení nebo ADAS systémem potenciálně představuje velké bezpečnostní riziko pro všechny účastníky silničního provozu. Z toho plyne nutnost vše velmi důkladně odzkoušet, přičemž virtuální simulační prostředí představuje ekonomicky výhodnou alternativu k nákladnému testování prototypů ve skutečném světě. Detailní virtuální reprezentace vybrané lokality byla vytvořena v softwaru RoadRunner na základě digitálních mapových a fotografických podkladů. Funkčnost vytvořeného světa byla ověřena v Unreal Engine prostřednictvím jednoduché simulace navržené v prostředí Simulinku. Výstupem práce je funkční virtuální prostředí, jehož předlohou bylo blízké okolí FSI v Brně. Součástí vytvořeného světa je veškerá důležitá dopravní infrastruktura a vizuální autenticita okolí silnic je zajištěna umístěním 3D modelů reálných objektů.
The bachelor's thesis deals with a design of a virtual world for testing autonomous vehicles, which is based on a real location in the Czech Republic. A vehicle controlled by a flawed autonomous driving algorithm or ADAS system potentially poses a major safety risk to all road users. Because of that everything needs to be tested very thoroughly, with a virtual simulation environment being a cost-effective alternative to the expensive testing of prototypes in the real world. A detailed virtual representation of the selected location was created in the RoadRunner software using digital maps and photographs. The functionality of the created world was verified in Unreal Engine through a simple simulation designed in the Simulink environment. The output of this work is a functional virtual environment, representing the immediate surroundings of the FME in Brno. The created world contains all important road infrastructure, and the visual authenticity of road surroundings is achieved by the placement of 3D models of real objects.
Keywords:
autonomous vehicles; RoadRunner; simulation; Simulink; Unreal Engine; Virtual world; autonomní vozidla; RoadRunner; simulace; Simulink; Unreal Engine; Virtuální svět
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/247074