Original title:
Měřicí kolo motocyklu
Translated title:
Motorcycle wheel force transducer
Authors:
Krišpín, Jakub ; Drápal, Lubomír (referee) ; Tobiáš, Martin (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá návrhem hnaného měřicího kola motocyklu. Kolo je určeno pro motocykl KTM RC 390, ale při výměně středové části může být použito i na jiném motocyklu. Kolo je navrženo pro měření točivého momentu a podélné a svislé síly, což je velmi přínosné pro analýzu dynamiky motocyklu. V úvodu práce jsou představeny měřicí systémy určené k měření sil a momentů na kolech vozidel. Dále je představeno konstrukční provedení kola pro vybraný motocykl včetně optimalizace tvaru paprsků kola. Optimalizovaný tvar vytváří oblast s homogenním napětím, kde jsou nainstalovány tenzometry pro měření točivého momentu. Následně je provedena strukturální analýza v softwaru Ansys pomocí MKP. Ta ověřuje konstrukci z hlediska pevnosti. Poté jsou vybrány vhodné tenzometry a je navrženo jejich zapojení. Navržené měřicí kolo by mělo sloužit jako alternativa ke komerčně nabízeným měřicím systémům, které jsou velice drahé. Cena materiálu představeného kola je přibližně 78 tisíc Kč.
This thesis deals with the design of a driven motorcycle measuring wheel. The wheel is designed for a KTM RC 390 motorcycle but can be used on another motorcycle if the centre section is replaced. The wheel is designed to measure torque and longitudinal and vertical force, which is very useful for analysing the dynamics of the motorcycle. The measurement systems designed to measure the forces and moments on the wheels of the vehicles are introduced in the beginning of this thesis. Furthermore, the wheel design for the selected motorcycle is presented including the optimization of the wheel spoke shape. The optimized shape creates a region of homogeneous stress where strain gauges are installed to measure torque. Subsequently, structural analysis is performed in Ansys software using FEM. It verifies the structure in terms of strength. Then suitable strain gauges are selected and their wiring is designed. The proposed measuring wheel should serve as an alternative to commercially available measuring systems which are very expensive. The material cost of the presented wheel is approximately 78 thousand CZK.
Keywords:
longitudinal force; measurement; measuring wheel; motorcycle; strain gauges; structural analysis; torque; vertical force; motocykl; měření; měřicí kolo; podélná síla; strukturální analýza; svislá síla; tenzometrie; točivý moment
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/249092