Original title:
Efekt pojetí výuky na schopnost studentů prvního ročníku bakalářského studia provádět chemické výpočty
Translated title:
The effect of teaching conception on first year undergraduate students' ability to perform chemical calculations
Authors:
Nováková, Karolína ; Rusek, Martin (advisor) ; Matěcha, Tadeáš (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá připraveností vysokoškolských studentů provádět chemické výpočty. Zkoumány byly ročníky studentů nastupují ke studiu na katedru chemie a didaktiky chemie na Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy v akademickém roce 2022/23 a 2023/24. Na začátku práce jsou uvedena teoretická východiska, kde je popsána problematika chemických výpočtů na základě dřívějších výzkumů. Jsou zde zařazeny faktory ovlivňující schopnost řešit chemické výpočty a jejich přesah do matematiky. Dále je pozornost věnována pozici chemických výpočtů ve školním kurikulárním systému. Praktická část se zaměřuje na zjištění, s jakými schopnostmi provádět chemické výpočty přichází studenti ze středních škol. Na začátku byl studentům zadán vstupní test. Kromě úspěšnosti byly zkoumány i chyby, které studenti dělají. Na konci zimního semestru studenti psali analogický posttest. Výsledky obou testů byly následně porovnávány. Dále byly s vybranými studenty provedeny rozhovory, aby se získaly přesnější informace ohledně výuky chemických výpočtů. Z výsledků je patrné, že studenti přichází ze středních škol nedostatečně připraveni i přesto, že by výpočty měli podle kurikulárních dokumentů ovládat. Nejvíce problematické se jeví výpočty z rovnic, výpočty pH a výpočty zaměřené na míchání roztoků. Tato práce doplňuje...This bachelor thesis deals with the readiness of undergraduate students to perform chemical calculations. The years of students entering the Department of Chemistry and Didactics of Chemistry at the Faculty of Education of Charles University in the academic years 2022/23 and 2023/24 were examined. The theoretical background is presented at the beginning of the paper, where the issues of chemical calculations are described based on previous research. Factors affecting the ability to solve chemical calculations and their overlap with mathematics are included. In addition, attention is given to the position of chemical calculations in the school curriculum system. The practical part focuses on identifying the secondary school students abilities to perform chemical calculations. At the beginning, students were given an entrance test. In addition to the success rate, the mistakes made by the students were also examined. At the end of the winter semester, students wrote an analogous posttest. The results of both tests were then compared. In addition, selected students were interviewed to obtain more accurate information regarding the teaching of chemical calculations. The results show that students are coming out of high school underprepared even though they should be proficient in calculations according...
Keywords:
chemical calculations; interviews; posttest; pretest; chemické výpočty; posttest; pretest; rozhovory
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/189544