Original title:
Galerijní a muzejní edukace Neslyšících
Translated title:
Gallery and museum education of Deaf
Authors:
Marešová, Veronika ; Novotná, Magdalena (advisor) ; Fulková, Marie (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V této práci se zabývám galerijní a muzejní edukací neslyšících osob. Navštívila jsem inovativní a interaktivní expozici Głusza ve Slezském muzeum v Katowicích, věnovanou kultuře Neslyšících, která mi byla následně inspirací pro návrh edukačního programu zaměřený pro neslyšící i slyšící publikum. Následně jsem své poznatky porovnala s programy a možnostmi v Praze. Pokusila jsem se vytvořit návrh edukačního programu pro slyšící i neslyšící publikum. Cílem bakalářské práce je upozornit na problematiku, která je v rámci vzdělávání dosud okrajová, a dále zkoumat možnosti galerijní edukace pro neslyšící žáky a navrhnout vlastní projekt pro žáky 2. stupně základní školy. Z těchto poznatků a odborné reflexe jsem vytvořila doporučení, jak tvořit edukační programy pro neslyšící i slyšící publikum a jak zlepšit spolupráci galerií a muzeí s neslyšícími.In this thesis I am concerned with gallery and museum education for deaf people. I visited the innovative, interactive Głusza exhibition at the Silesian Museum in Katowice, dedicated to Deaf culture, which subsequently inspired me to design an educational programme for Deaf and hearing audiences. Subsequently, I compared my findings with programmes and opportunities in Prague. I attempted to create a proposal for an educational program for both hearing and deaf audiences. The aim of my bachelor thesis is to highlight an issue that is still marginal in education, to explore the possibilities of gallery education for deaf pupils and to design my own project for lower-secondary pupils of primary school. From this knowledge and professional reflection, I have made recommendations on how to create educational programmes for deaf and hearing audiences and how to improve cooperation between galleries and museums and the deaf.
Keywords:
art education; cultural literacy; Deaf; Deaf culture; education program; exhibition; gallery and museum education; visual literacy; galerijní a muzejní edukace; kultura Neslyšících; kulturní gramotnost; neslyšící; vizuální gramotnost; vzdělávací program; výstava; výtvarná výchova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/189403