Název:
Rozvoj rytmického cítění dětí předškolního věku v heterogenní skupině
Překlad názvu:
Development of rhythmic sense of preschool children in a heterogeneous group
Autoři:
Šumpíková, Magdaléna ; Kmentová, Milena (vedoucí práce) ; Hons, Marie (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá rozvojem rytmického cítění dětí předškolního věku ve věkově heterogenní skupině. V rámci práce byl realizován terénní výzkum v mateřské škole, při kterém byl zkoumán rozvoj rytmického cítění jednotlivých dětí během tříměsíčního období. Práce je rozdělena na dvě hlavní části: teoretickou a praktickou. V teoretické části je práce zaměřena na hudební rytmus a jeho složky, smysl pro rytmus a jak rozvíjet rytmické cítění a problematiku diagnostiky rytmického cítění. Praktická část popisuje charakteristiku zkoumané skupiny, průběh a výsledky terénního výzkumu orámovaného individuální diagnostikou rytmického cítění dětí v mateřské škole. Cílem výzkumu je ověřit validitu existujícího testu rytmického cítění podle Miloše Kodejšky s použitím nové hudební složky (písně) u dětí ve věku 3-5 let, u nichž stávající test dosud nebyl použit. Tento test se ukázal při výzkumu téměř funkční, mimo jednoho úkolu a části nekontinuální bodové hodnotící škály. Během výzkumného období se téměř u všech dětí zlepšilo rytmické cítění prokázané pretestem a posttestem.The bachelor's thesis deals with the development of rhythmic sense in preschool children in an age-heterogeneous group. A field study was carried out in a nursery school to investigate the development of rhythmic sense in individual children over a period of three months. The thesis is divided into two main parts: theoretical and practical. In the theoretical part, the thesis focuses on musical rhythm and its components, the sense of rhythm and how to develop rhythmic sense, and the issue of rhythmic sense diagnosis. The practical part describes the characteristics of the researched group, the course and results of the field research framed by the individual diagnosis of rhythmic sense of children in kindergarten. The aim of the research is to verify the validity of the existing test of rhythmic sense according to Miloš Kodejšeka with a new musical component (songs) in children aged 3-5, for whom the existing test has not been used before. This test proved to be almost functional in the research, except for one item and part of the non-continuous scoring scale. During the research period, the rhythmic sense shown by the pre- and post-test improved in almost all children.
Klíčová slova:
hudební činnosti; předškolní dítě; rytmické cítění; testování; musical activities; preschool child; rhythmic sense; testing