Název:
Rozvoj čtenářských a pisatelských dovedností žáků 1. stupně: akční výzkum
Překlad názvu:
Development of reading and writing skills of 1st grade pupils: action research
Autoři:
Mostecká, Sabina ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Novotná, Kateřina (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá rozvojem čtenářských a pisatelských dovedností u žáků na prvním stupni základní školy. V teoretické části práce jsou popsána specifika čtenářské a pisatelské gramotnosti a možnosti jejich rozvoje, jež je neodmyslitelně spojen s tréninkem jednotlivých dovedností, které souvisí se čtením a psaním. Cílem praktické části diplomové práce je popsat souvislost mezi rozvojem čtenářských a pisatelských dovedností u vybraných šesti žáků z pátého ročníku základní školy. K tomu, aby mohl být výzkum uskutečněn, bylo sestaveno šest čtenářských lekcí, které byly realizovány v hodinách českého jazyka a literatury (Popletená říše, Nekonečný příběh, Limeriky, Strado a Varius, Listonoš vítr, Nedokončené pohádky). V těchto šesti čtenářských lekcích byly cíleně propojovány a rozvíjeny čtenářské a pisatelské dovednosti. Každá z šesti realizovaných čtenářských lekcí měla pisatelský výstup. Použitými výzkumnými metodami (obsahová analýza žákovských produktů, pozorování, nestrukturovaný rozhovor) bylo zjištěno, že spolu rozvoj čtenářských a pisatelských dovedností úzce souvisí. Žáci, kteří mají rozvinuté čtenářské dovednosti většinou tvoří i kvalitní texty. Dále jsem zjistila, že rozvoj čtenářských a pisatelských dovedností souvisí také s vnitřní motivací daného žáka. Na základě realizovaných...The diploma thesis focuses on the development of reading and writing skills among primary school students. The theoretical part of the thesis describes the specifics of reading and writing literacy and the possibilities for developing these literacies. Part of the development of these literacies involves the development of individual skills related to reading and writing. The aim of the practical part of the thesis is to describe the relationship between the development of reading and writing skills among selected six students from the fifth grade of elementary school. To conduct the research, six reading lessons were designed and implemented during Czech language and literature classes (Muddled Kingdom, Neverending Story, Limericks, Strado and Varius, Wind Mailman, Unfinished Fairy Tales). In these six reading lessons, reading and writing skills were deliberately interconnected and developed. Each of the six implemented reading lessons had a writing output. Through the research methods used (content analysis of student products, observation, unstructured interview), I found that the development of reading and writing skills is closely related. Students who have developed reading skills generally produce quality texts as well. Furthermore, I found that the development of reading and writing skills...
Klíčová slova:
akční výzkum; mladší školní věk; pisatelská gramotnost; pisatelské lekce; čtenářská gramotnost; čtenářské lekce; action research; reading lessons; reading literacy; writing lessons; writing literacy; younger school age