Název:
Péče učitele o klima třídy v malotřídní škole.
Překlad názvu:
The teacher's care for the classroom climate in a small school.
Autoři:
Slívová, Lucie ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Nekardová, Barbora (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem diplomové práce je ověřit, jak výběr metod, postupů a organizačních forem výuky může zlepšit klima třídy ve spojených ročnících v podmínkách malotřídní školy na příkladu spojeného 3., 4. a 5. ročníku. První kapitola této diplomové práce se zabývá malotřídními školami. Je zkoumána historie malotřídních škol, jejich specifika a důvody, proč se stále udržují jako důležitá alternativa k větším školám. Další část se věnuje individualizaci a diferenciaci ve výuce a jejich implementaci v prostředí malotřídní školy. Druhá kapitola se zaměřuje na klima ve třídě. Je zkoumáno, jaké faktory ovlivňují klima třídy a jak je možné jej měřit a hodnotit. Dále se kapitola zabývá adaptací nového žáka ve třídě, což je klíčový proces pro jeho úspěšnou integraci do nového prostředí. Ve třetí kapitole je analyzována role učitele v malotřídní škole. Je popisováno, jaké kompetence by měl učitel malotřídní školy mít a jakým způsobem by měl přistupovat k výuce. Dále jsou definovány výukové metody a organizační formy výuky vhodné pro malotřídní prostředí. Závěr teoretické části se zaměřuje na hodnocení ve vyučování, které má také vliv na klima třídy. V praktické části jsem zjišťovala, jak se změnilo klima ve třídě spojeného 3., 4. a 5. ročníku v malotřídní škole v průběhu 1. pololetí, když paní učitelka začala využívat...The aim of the thesis is to verify how the choice of methods, procedures and organizational forms of teaching can improve the classroom climate in a small classroom setting, using the example of a combined 3rd, 4th and 5th grade classroom. The first chapter of this thesis deals with small class schools. The history of small class schools, their specifics and the reasons why they are still maintained as an important alternative to larger schools are examined. The next section looks at individualization and differentiation in teaching and their implementation in the small class school setting. The second section focuses on classroom climate. It examines what factors influence classroom climate and how it can be measured and evaluated. Next, the chapter examines the adaptation of the new student in the classroom, a key process for successful integration into the new environment. The third chapter analyses the role of the teacher in a small classroom school. It describes what competences a teacher of a small class school should have and how he/she should approach teaching. Furthermore, teaching methods and organisational forms of teaching suitable for a small classroom environment are defined. The conclusion of the theoretical part focuses on assessment in teaching, which also has an impact on the...
Klíčová slova:
adaptace; aktivizační metody; komplexní metody; malotřídní škola; organizační formy výuky; třídní klima; activation methods; adaptation; classroom climate; complex methods; organizational forms of teaching; small classroom school