Original title:
Multikulturní výchova a výchova k občanství v dětských domovech a výchovných ústavech - role sociálního pracovníka
Translated title:
Multicultural and Citizenship Education in Children´s Homes and Educational Institutions - The Role of the Social Worker
Authors:
VÍKOVÁ, Eliška Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá tématem multikulturní výchovy a výchovy k občanství v dětských domovech a výchovných ústavech. Cílem bakalářské práce je zjistit a obecně vysvětlit, jak je chápána multikulturní výchova a výchova k občanství v systému vzdělávání pro žáky, kteří jsou umístěni ve výchovných zařízeních. Dále také popsat, jak je do procesu vzdělávání zapojen sociální pracovník. Teoretická část bakalářské práce je věnována charakteristice průřezových témat Multikulturní výchova a Výchova k občanství, která jsou zařazena v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. V rámci charakteristiky průřezových témat jsou obecně popsány základní cíle vzdělávání v těchto oblastech. Dále je v této části bakalářské práce podrobně definován Školní vzdělávací program, jenž patří k neopomenutelným a závazným dokumentům všech základních, středních škol a výchovných zařízení. Poslední část se zaměřuje na objasnění problematiky sociální práce v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Praktická část se orientuje na provedený výzkum. Popisuje vybraný postup kvalitativního výzkumu, metodu dotazování a techniku polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor pro uskutečnění výzkumu byl vybrán na základě účelového výběru ze sociálních pracovníků dětských domovů a výchovných ústavů, kteří k výzkumu dali souhlas. Získaná data byla vyhodnocena pomocí otevřeného kódování a následně byla provedena kategorizace dat. This bachelor's thesis deals with the topic of multicultural education and citizenship education in children's homes and educational institutions. The aim of the bachelor's thesis is to find out and generally explain how multicultural education and citizenship education are understood in the education system for pupils who are placed in educational institutions. It also describes how a social worker is involved in the education process. The theoretical part of the bachelor's thesis is devoted to the characteristics of the cross-cutting topics Multicultural Education and Citizenship Education, which are included in the Framework Educational Program for Elementary Education. Within the characterization of cross-cutting topics, the basic goals of education in these areas are generally described. Furthermore, in this part of the bachelor's thesis, the School Education Program is defined in detail, which is one of the indispensable and binding documents of all primary, secondary schools and educational institutions. The last part focuses on clarifying the issue of social work in institutions for the performance of institutional and protective education. The practical part is based on the undertaken research. It describes the selected qualitative research procedure, the interview method and the semi-structured interview technique. The research group for carrying out the research was selected on the basis of a purposive selection from social workers of children's homes and educational institutions who gave their consent to the research. The obtained data were evaluated using open coding and then the data were categorized.
Keywords:
children´s home; citizenship education; cross-section topic; education; educational institution; multicultural education; social worker; dětský domov; multikulturní výchova; průřezová témata; sociální pracovník; vzdělání; výchova k občanství; výchovný ústav Citation: VÍKOVÁ, Eliška. Multikulturní výchova a výchova k občanství v dětských domovech a výchovných ústavech - role sociálního pracovníka. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/75640