Název:
Problematika výuky výslovnosti španělštiny: výslovnost frikativ u českých studentů
Překlad názvu:
Problems of teaching Spanish pronuntiation
Autoři:
TONAROVÁ, Adéla Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zabývá problematikou výuky výslovnosti španělštiny na českých školách se zaměřením na grafémy c (před vokály e, i), z a s ve španělštině a s nimi spojené výslovnostní jevy systém rozlišující // a /s/, seseo a ceceo. Práce především zjišťuje, jakých výslovnostních chyb se čeští studenti často dopouští u vybraného jevu a analyzuje příčiny těchto chyb. Úvodní část se věnuje správné artikulaci těchto grafémů ve španělštině a vysvětluje spjaté výslovnostní jevy. Dále jsou rozebrány úrovně výslovnosti podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (SERR) a kurikulárního plánu s názvem Plan curricular del Instituto Cervantes. Následně je provedena analýza výslovnosti dvaceti českých středoškolských studentů s důrazem na vybraný jev. Dále práce zkoumá odpovědi vysokoškolských studentů týkající se výuky španělské výslovnosti na institucích, které navštěvovali před vysokoškolským studiem. Výsledky výzkumu jsou poté srovnány s požadavky stanovenými v kurikulárních dokumentech. Na závěr jsou navržena cvičení pro odstranění výslovnostních chyb. This thesis investigates the issue of teaching Spanish pronunciation in Czech educational settings, with a particular focus on the graphemes c (preceding the vowels e, i), z, and s in Spanish, along with associated pronunciation phenomena: the differentiation between // and /s/, seseo, and ceceo. Primarily, it identifies common pronunciation errors made by Czech students in the selected phenomenon and analyses the underlying causes of these errors. The introductory part explains the correct articulation of these graphemes in Spanish and the associated pronunciation phenomena. Furthermore, it informs about pronunciation levels based on the Common European Framework of Reference for Languages (CERF) and Plan curricular del Instituto Cervantes. Subsequently, the thesis provides a detailed description and analysis of research conducted on the Spanish pronunciation of twenty Czech high school students, focusing on the selected phenomenon. Moreover, the thesis examines responses of university students concerning the teaching of Spanish pronunciation in the educational institutions they attended prior to university enrolment. The research results are then compared with the requirements set in the curriculum documents. Finally, the thesis proposes some exercises to eliminate pronunciation errors.
Klíčová slova:
fonetika; fonologie; výslovnost; výuka cizích jazyků; španělština; foreign language teaching; phonetics; phonology; pronunciation; Spanish Citace: TONAROVÁ, Adéla. Problematika výuky výslovnosti španělštiny: výslovnost frikativ u českých studentů. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Filozofická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/69427