Original title:
Návrh kybernetického polygonu ve virtuální realitě
Translated title:
Virtual reality cyber gym
Authors:
Nguyen, Van Phuc ; STODOLA,, Jiří (referee) ; Číka, Petr (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
eng Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[eng][cze]
Diplomová práce představuje návrh a implementaci kybernetické tělocvičny pro virtuální realitu, která integruje imerzivní technologie pro modelování sítě. Na základě teorií z oblasti kybernetické bezpečnosti a sítí, virtuální reality, studie vytváří teoretický rámec. Je uvedena analýza SOTA, která přezkoumává použití VR v oblasti kybernetické bezpečnosti. Metodicky práce využívá Unreal Engine 5 pro vytvoření syntetického 3D prostředí a návrh interaktivních principů objektů ve virtuálním světě. V rámci praktické části práce je podrobně popsána architektura systému, interakce mezi IT komponentami, simulující podmínky reálného světa, přenesené do virtuální reality. Implementace zahrnuje programování platformy s důrazem na problémy a jejich řešení. Výsledky a diskuse analyzují efektivitu simulátorů pro výcvik v kybernetické bezpečnosti, rámovanou stanoveným teoretickým rámcem. V závěru studie jsou uvedena doporučení pro budoucí zlepšení a praktické využití.
The master’s thesis presents the design and implementation of a Virtual Reality Cyber Gym, integrating immersive technologies for modelling a network. Drawing on theories from cybersecurity, networking, and virtual reality, the study establishes a theoretical framework. A SOTA analysis is provided to review the application of VR in the field of cyber security. Methodologically, the thesis employs Unreal Engine 5 for creating a synthetic 3D environment and design the interactive principles of objects in virtual world. As part of the practical work, the system architecture details interactions among IT components, simulating the conditions of the real world, transferred to virtual reality. Implementation involves programming the platform, emphasizing challenges and solutions. Results and discussions analyze the effectiveness of simulators for cybersecurity training, framed by the established theoretical framework. The study concludes with recommendations for future improvement and practical applications.
Keywords:
kybernetická bezpečnost; počítačová síť; síťový simulátor; Unreal Engine; virtuální realita; VR; cybersecurity; network simulator; networking; Unreal Engine; virtual reality; VR
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/246123