Original title:
Arteterapie jako podpůrný nástroj pro žáky střední umělecké školy
Translated title:
Art therapy as a support tool for high school art students
Authors:
ČERNÁ, Magdalena Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce seznamuje s možnostmi začlenění arteterapie jako podpůrné metody pro žáky střední umělecké školy. Teoretická část se zabývá vymezením pojmu adolescence, problematikou změn po fyzické a psychické stránce během studia střední školy a nejčastějšími poruchy chování s tímto obdobím spojenými. Také stručně popisuje charakteristické principy arteterapie. Praktická část je založena na autorčině práci s vybranými žáky. Jsou zde popsány kazuistiky jednotlivých respondentů, se kterými autorka spolupracuje během více setkání. Také je zde uvedena charakteristika výtvarného projevu žáka střední umělecké školy. Cílem této bakalářské práce je nastínit možnosti použití arteterapie na středních uměleckých školách a efekty jejího působení na žáky.This bachelor thesis introduces the possibilities of incorporating art therapy as a supportive method for secondary art school students. The theoretical part deals with the definition of the term adolescence, the issue of physical and psychological changes during high school and the most common behavioural disorders associated with this period. It also briefly describes the characteristic principles of art therapy. The practical part is based on the author's work with selected pupils. Case studies of individual respondents with whom the author has worked during several sessions are described. The characteristics of the art expression of the pupils of the secondary art school are also presented. The aim of this bachelor thesis is to outline the possibilities of using art therapy in secondary art schools and the effects it has on pupils.
Keywords:
adolescence; art school; art therapy; developmental psychology; high school student; adolescence; arteterapie; umělecká škola; vývojová psychologie; žák střední školy Citation: ČERNÁ, Magdalena. Arteterapie jako podpůrný nástroj pro žáky střední umělecké školy. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/74012