Original title:
Aplikace Dunning-Krugerova efektu v personalistice
Translated title:
Application of Dunningova-Kruger effect in interviewing and hiring
Authors:
KRIŽKOVÁ, Miroslava Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce je aplikovat Dunning-Krugerova efekt, kognitivní zkreslení, při kterém mají jedinci s omezenými odbornými znalostmi tendenci své schopnosti přeceňovat, jako nástroj hodnocení dovedností při výběru zaměstnanců. V teoretické části je zkoumán a vysvětlen Dunning-Krugerův, rozebrána původní studie a uvedeny další příklady Dunning-Krugerova efektu z jiných studií. Dále je zde vymezena teorie související s problematikou personalistiky. V praktické části jsou zkoumány konkrétní oblasti testování a proveden experiment na studentech, kterým jsou zadány testy s cílem zjistit jejich schopnost správně vyhodnotit své schopnosti v oblastech sociální inteligence, anglického jazyka a logického uvažování. Na základě výsledků jsou zkoumány rozdíly mezi úspěšností studentů v testech a jejich sebehodnocením. V diskusi a závěru jsou interpretovány výsledky a navržena doporučení personalistům. Ze zjištění vyplývá, že efekt se nejvýrazněji projevuje při sebe odhadu schopností sociální inteligence a angličtiny. Jako nejspolehlivější se ukázalo sebehodnocení logických schopností.The aim of this work is to use the Dunning-Kruger effect, a cognitive bias in which individuals with limited expertise tend to overestimate their abilities, as a skill assessment tool in employee selection. The theoretical section examines and explains the Dunning-Kruger effect, discusses the original study, and provides additional examples of the Dunning-Kruger effect from other studies. It also delineates the theory related to personnel issues. In the practical section, specific areas of testing are researched, and an experiment is conducted on students who are given tests to determine their ability to correctly assess their knowledge and skills in the areas of social intelligence, English language, and logical reasoning. Based on the results, the difference between their performance on the tests and their self-assessment is examined. In the discussion and conclusion, the results are interpreted and recommendations are proposed to personnel managers. The findings show that the effect is most pronounced when estimating ability of social intelligence and English. Self-assessment of logic skills proved to be the most reliable.
Keywords:
cognitive bias; Dunning-Kruger effect; employee selection; personnel management; self-assessment; Dunning-Krugerův efekt; kognitivní zkreslení; personalistika; sebehodnocení; výběr zaměstnanců Citation: KRIŽKOVÁ, Miroslava. Aplikace Dunning-Krugerova efektu v personalistice. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/74251