Název:
Adaptace dětí s PAS v prostředí mateřské školy
Překlad názvu:
The process s of adaptation of preschool children with ASD in kindergartens
Autoři:
FINKOVÁ, Iveta Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem bakalářské práce je zanalyzovat, jakým způsobem, se děti s poruchou autistického spektra adaptují v různých situacích, jakým způsobem zvládají proces adaptace jako takový a zároveň nalezení možností, které pedagogům a rodičům mohou pomoci v průběhu další adaptace. Pro dosažení daného cíle jsem zvolila dvě metody, kterými je metoda pozorování a rozhovor s rodiči/pedagogy. Teoretická část bakalářské práce je rozdělena do 7 kapitol, ve kterých jsem uvedla informace, které jsem získala z knih a online zdrojů. V praktické části se nachází průběh z obou metod a také odpovědi na zvolené oblasti, které byly vytvořeny pro zpracování rozhovorů. Následně obsahuje závěr a shrnutí výsledků. Z výsledů vychází, že pro adaptaci je nejdůležitější individuální přístup, trpělivost, a hlavně komunikace mezi rodičem a pedagogem, protože díky tomu je pak mnohem snazší se dostat blíže k tomu dítěti, pochopit ho a následně vymyslet jaký přístup zvolit, aby výsledek a pokrok dítěte byl nejlepší. Zároveň je důležité na dítě během procesu adaptace nijak netlačit a nechat ho, aby si zvyklo a bylo spokojené, protože pokud na něj budeme od začátku klást nároky, tak to pro dítě může být stresující a poté si bude pojit docházení do mateřské školy s nepříjemným pocitem a bude z toho nešťastné.The aim of the bachelor thesis is to analyse how children with autism spectrum disorder adapt in different situations, how they manage the adaptation process as such and at the same time to find possibilities that can help teachers and parents during further adaptation. In order to achieve the given goal, I have chosen two methods, which are the method of observation and an interview with parents/educators. The theoretical part of the bachelor's thesis is divided into 7 chapters in which I have presented the information I have obtained from books and online sources. The practical part describes the progress of both methods and also the answers to the chosen areas that were created to process the interviews. It then contains a conclusion and summary of the results. The results show that the most important thing for adaptation is the individual approach, patience, and most importantly communication between the parent and the teacher, because that makes it much easier to get closer to the child, understand him/her and then figure out what approach to choose in order to get the best result and progress for the child. At the same time, it is important not to put much pressure on the child during the adaptation process and to let the child get used to it and be happy, because if we put demands on the child from the beginning, it can be stressful for the child and then he or she.
Klíčová slova:
adaptace; adaptační proces; Autismus; intervence; mateřská škola; PAS; poruchy autistického spektra; adaptation; adaptation process; ASD; Autism; autism spectrum disorder; intervention; kindergarten Citace: FINKOVÁ, Iveta. Adaptace dětí s PAS v prostředí mateřské školy. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/72316