Home > Academic theses (ETDs) > Bachelor's theses > Profesní kompetence ve vztahu ke vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami z pohledu učitelů mateřských a základních škol hlavního vzdělávacího proudu
Original title:
Profesní kompetence ve vztahu ke vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami z pohledu učitelů mateřských a základních škol hlavního vzdělávacího proudu
Translated title:
Professional competence in relation to education of children and pupils with special educational needs from the perspective of kindergarten and primary school teachers
Authors:
SASKOVÁ, Sabina Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá profesními kompetencemi z pohledu učitelů základních a mateřských škol směrem ke vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. V úvodní kapitole jsou vymezeny pojmy inkluzivní vzdělávání, rozdělení inkluzivního vzdělávání na předškolní a základní a podpůrná opatření. Pojmy žák se speciálními vzdělávacími potřebami, druhy vzdělávání těchto žáků a poradenský systém v České republice jsou vymezeny ve druhé kapitole teoretické části. Poslední kapitola teoretické části se věnuje pedagogovi, jeho osobnosti a kompetencím ve vztahu ke vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Praktická část se snaží naplnit výzkumný cíl, kterým je zjistit a popsat pohledem učitelů mateřských a základních škol své profesní kompetence směrem ke vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Aby bylo dosaženo výzkumného cíle byl zvolen smíšený typ výzkumu. Kvantitativní výzkum byl proveden formou dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo celkem 112 pedagogů základních a mateřských škol. Získaná data z dotazníkového šetření byla analyzována a tříděna postupy první úrovně a následně jsou prezentována v grafech. Pro zvýšení výpovědní hodnoty kvality výzkumu byl proveden jeden polostrukturovaný rozhovor s paní učitelkou na základní škole, která má zkušenost se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Z výsledku výzkumu můžeme usuzovat, že pedagogové přistupují ke vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami převážně kladně. Avšak jsou zjištěny nedostatky v rámci vzdělávání a přípravy pedagogů na přijetí těchto dětí do jejich třídy. Velká většina pedagogů využívá samostudium, aby se cítili dostatečně kompetentní. Přesně 77,5 % pedagogů, kteří se zúčastnili výzkumu však svoji práci hodnotí velice kladně a byli se svými pedagogickými dovednostmi v rámci vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami spokojeni. Tato bakalářská práce může být též využitelná pro optimalizaci vzdělávacích programů pro učitele základních a mateřských škol v rámci pregraduální přípravy vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.The bachelor's thesis deals with professional competencies from the point of view of primary and kindergarten teachers towards the education of children and pupils with special educational needs. In the introductory chapter, the concepts of inclusive education, the division of inclusive education into preschool, and basic and support measures are defined. The terms pupil with special educational needs, types of education for these pupils, and the counseling system in the Czech Republic are defined in the second chapter of the theoretical part. The last chapter of the theoretical part is devoted to the teacher, his personality, and competencies in the education of children and pupils with special educational needs. The practical part tries to fulfill the research goal, which is to find out and describe, from the point of view of kindergarten and primary school teachers, their professional competence towards the education of children and pupils with special educational needs. To achieve the research objective, a mixed type of research was chosen. Quantitative research was conducted in the form of a questionnaire survey, in which a total of 112 elementary and kindergarten teachers participated. The data obtained from the questionnaire survey were analyzed and sorted by first-level procedures and are subsequently presented in graphs. To increase the quality of the research, one semi-structured interview was conducted with a primary school teacher who has experience in educating pupils with special educational needs. From the results of the research, we can conclude that pedagogues approach the education of children and pupils with special educational needs mostly positively. However, there are deficiencies in the education and training of teachers to accept these children in their classes. The vast majority of educators use self-study to feel competent enough. However, exactly 77.5% of the teachers who participated in the research rate their work very positively and were satisfied with their pedagogical skills in the education of children and pupils with special educational needs. This bachelor's thesis can also be used to optimize educational programs for primary and kindergarten teachers in the education of children and pupils with special educational needs.
Keywords:
competence; counseling facilitie; Inclusive education; pedagogue; pupil with special educational needs; Inkluzivní vzdělávání; kompetence; pedagog; poradenská zařízení; žák se speciálními vzdělávacími potřebami Citation: SASKOVÁ, Sabina. Profesní kompetence ve vztahu ke vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami z pohledu učitelů mateřských a základních škol hlavního vzdělávacího proudu. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/71684