Home > Academic theses (ETDs) > Bachelor's theses > Role asistenta pedagoga při vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem na základních školách v Jihočeském kraji se zaměřením na ukrajinské žáky
Original title:
Role asistenta pedagoga při vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem na základních školách v Jihočeském kraji se zaměřením na ukrajinské žáky
Translated title:
The role of assistant teacher in the education of pupils with different kindergartens at primary schools in the South Bohemian Region with a focus on Ukrainian pupils
Authors:
DŘEVOVÁ, Pavla Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Téma bakalářské práce se zaměřuje na podporu vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem prostřednictvím asistenta pedagoga. Cílem celé práce je analyzovat roli a význam asistenta pedagoga při edukaci žáků z Ukrajiny. Bakalářská práce je složena z teoretické a praktické části. Teoretická část se skládá ze tří kapitol, které obsahují základní teoretický pohled do uvedené problematiky. První kapitola se věnuje základní charakteristice žáka s odlišným mateřským jazykem, jeho vymezení, legislativnímu ukotvení a poslední část pojednává o jazykové podpoře. Druhá kapitola se zaměřuje na inkluzivní vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem. V kapitole budou nastíněna využívaná podpůrná opatření u této skupiny, faktory ovlivňující jejich edukaci a specifika žáků z Ukrajiny. Poslední kapitola se zabývá profesí asistenta pedagoga. V kapitole je popsána legislativa, kvalifikační připravenost, náplň pracovních činností asistenta pedagoga a kooperace mezi ním a učitelem. Praktická část zkoumá roli asistenta pedagoga a jeho podporu při vzdělávání žáků z Ukrajiny. Tento úsek je realizován pomocí dotazníkového šetření, které je následně doplněno polostrukturovanými rozhovory s asistentkou pedagoga a učitelem, kteří mají zkušenosti s výukou ukrajinských žáků. Celkem se dotazníkového šetření zúčastnilo 226 respondentů. Z výsledků se dozvídáme, při jakých pracovních aktivitách se uplatňuje asistent pedagoga, dále o využití didaktických pomůcek i o vzájemné kooperaci při vzdělávání žáků z Ukrajiny. Výsledky vycházející z kvantitativního výzkumu byly následně doplněny prostřednictvím rozhovorů s pedagogickými pracovníky. Bakalářská práce může posloužit k optimalizaci vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem na základních školách.The topic of the bachelor thesis focuses on supporting the education of pupils with a different mother tongue through a teaching assistant. The aim of the whole thesis is to analyse the role and importance of the teaching assistant in the education of pupils from Ukraine. The bachelor thesis is composed of theoretical and practical parts. The theoretical part consists of three chapters, which contain the basic theoretical insight into the mentioned issue. The first chapter is devoted to the basic characteristics of a pupil with a different mother tongue, its definition, legislative anchoring and the last part deals with language support. The second chapter focuses on inclusive education for pupils with a different mother tongue. The chapter will outline the support measures used for this group, the factors influencing their education and the specifics of pupils from Ukraine. The last chapter deals with the profession of teaching assistant. The chapter describes the legislation, qualification readiness, the scope of work activities of the teaching assistant and the cooperation between the teaching assistant and the teacher. The practical section examines the role of the teaching assistant and his/her support in the education of pupils from Ukraine. This section is conducted through a questionnaire survey, which is then complemented by semi-structured interviews with a teaching assistant and a teacher who have experience of teaching Ukrainian pupils. A total of 226 respondents took part in the survey. From the results, we learn about the work activities of the teaching assistant, the use of didactic aids and mutual cooperation in the education of pupils from Ukraine. The results based on the quantitative research were subsequently complemented through interviews with teaching staff. The bachelor thesis can serve to optimize the education of pupils with different mother tongues in primary schools.
Keywords:
cooperation; education; inclusion; pupil with different mother tongue; teaching assistant; Ukraine; asistent pedagoga; inkluze; spolupráce; Ukrajina; vzdělávání; žák s odlišným mateřským jazykem Citation: DŘEVOVÁ, Pavla. Role asistenta pedagoga při vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem na základních školách v Jihočeském kraji se zaměřením na ukrajinské žáky. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/71681