Original title:
Hudební vzdělávání dětí se zrakovým postižením v základních uměleckých školách z pohledu pedagogů
Translated title:
Music education of children with visual impairment in elementary art schools from the perspective of educators
Authors:
BUJNOVSKÁ, Pavlína Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Téma bakalářské práce je orientováno na hudební vzdělávání dětí se zrakovým postižením z pohledu pedagogů. Cílem je zpracovat aktuální poznání související s výše uvedeným tématem práce a poté popsat pohledem hudebních pedagogů práci se žákem se zrakovým postižením. Bakalářská práce má dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část je zpracována na základě aktuální literatury a je rozčleněna do tří základních kapitol. První část vymezuje pojem zrakové postižení, uvádí různé druhy klasifikací a možnosti využití vyšších kompenzačních smyslů u zrakově postižených žáků. Druhá kapitola se věnuje legislativnímu ukotvení základních uměleckých škol, přípravě na výuku, vzdělávání žáků se zrakovým postižením v základních uměleckých školách a významu hudby u žáků se zrakovým postižením. Poslední kapitola se zaměřuje na komunikaci mezi žákem a hudebním pedagogem a poznání osobnosti každého z nich. Praktická část práce obsahuje dotazníkové šetření doplněné kvalitativním výzkumem v podobě nestrukturovaného hloubkového rozhovoru. Celkem se dotazníkového šetření zúčastnilo 18 hudebních pedagogů. Poté byl veden rozhovor s paní učitelkou ze základní umělecké školy. Z výzkumu vyplývá, že názory a zkušenosti učitelů základních uměleckých škol mají značný význam při hudebním vzdělávání dítěte se zrakovým postižením. Osobnostní rysy učitele a žáka se zrakovým postižením se při hudebním vzdělávání vzájemně setkávají. Informovanost učitelů základních uměleckých škol týkající se specifik vzdělávání žáků se zrakovým postižením se odvíjí od profesní zkušenosti. Více než desetileté zkušenosti učitelů, kteří se výzkumného šetření zúčastnili, včetně letité zkušenosti paní učitelky v rozhovoru dokazují, že zásadní význam v hudebním vývoji žáků se zrakovým postižením má dlouhodobá efektivní spolupráce a komunikace mezi učitelem a rodinou. The topic of the bachelor's thesis is oriented towards the music education of visually impaired pupils from the perspective of teachers. The goal is to process current knowledge related to the above-mentioned topics of work and then to describe the work with a visually impaired student from the point of view of music teachers. The bachelor thesis has two parts: theoretical and practical. The theoretical part is elaborated on current literature and is divided into three basic chapters. The first part defines the concept of visual impairment and presents different types of classification and the possibilities of using higher compensatory senses for visually impaired pupils. The second chapter is devoted to the legislative anchoring of elementary art schools, preparation for teaching, the education of visually impaired pupils in elementary art schools, and the importance of music for visually impaired pupils. The last chapter focuses on everyone, including the communication between the student and the music teacher and the recognition of personality from them. The practical part of the work includes a questionnaire survey supplemented by qualitative research in the form of an unstructured, in-depth interview. A total of 18 music teachers completed the survey. An interview was then conducted with a teacher from a elementary art school. The research shows that the opinions and experiences of teachers in elementary art schools are of considerable importance in the musical education of a visually impaired child. The personality traits of the teacher and the visually impaired student meet each other during music education. The awareness of teachers in elementary art schools regarding the specifics of the education of visually impaired pupils depends on their professional experience. The teacher, who took part in the research, who has more than 10 years experience, prove that long-term effective cooperation and communication between the teacher and the family are of fundamental importance in the musical development of pupils with visual impairments.
Keywords:
elementary art school; Music education; music teacher; pupil with visual impairment; hudební pedagog; Hudební vzdělávání; základní umělecká škola; žák se zrakovým postižením Citation: BUJNOVSKÁ, Pavlína. Hudební vzdělávání dětí se zrakovým postižením v základních uměleckých školách z pohledu pedagogů. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/71680