Original title:
Volný čas dětí se zrakovým postižením v průběhu povinné školní docházky se zaměřením na sportovní a pohybové aktivity
Translated title:
Child leisure time with visual impairment during compulsory education with focus on sports and physical activities
Authors:
BRŮŽKOVÁ, Aneta Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá volným časem dětí se zrakovým postižením v průběhu povinné školní docházky se zaměřením na sportovní a pohybové aktivity. Práce se skládá z části teoretické a praktické. Úvodní pasáže teoretické části vymezují pojem zrakové postižení, představují jeho klasifikační systémy a popisují specifika pojící se s dobou jeho vzniku a s dítětem se zrakovým postižením v průběhu povinné školní docházky. Navazující kapitoly přibližují čtenáři pojem volný čas, jeho funkce a typy zájmových činností, jež jsou vhodné pro děti se zrakovým postižením. Závěrečné kapitoly se soustředí na přínos pohybových a sportovních aktivit a na pohybové aktivity vhodné pro děti se zrakovým postižením. Poslední kapitola věnuje pozornost organizacím podporujícím sport a pohyb dětí se zrakovým postižením. Praktická část směřuje k naplnění výzkumného cíle, kterým je zjistit možnosti a překážky trávení volného času dětí se zrakovým postižením s profilací na pohybové a sportovní aktivity v průběhu povinné školní docházky. Pro dosažení výzkumného cíle je uplatněn smíšený typ výzkumu. Kvantitativní data jsou nashromážděna pomocí dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo celkem 208 rodičů dětí se zrakovým postižením. Data dotazníkového šetření jsou analyzována základními statistickými postupy třídění první úrovně a jsou prezentována v jednotlivých tabulkách a grafech. Pro zvýšení výpovědní hodnoty výsledků dotazníku jsou se třemi dětmi se zrakovým postižením v průběhu povinné školní docházky vedeny polostrukturované rozhovory. Výsledky výzkumu poukázaly na nedostatečné podmínky pro realizaci pohybově orientovaných volnočasových aktivit dětí se zrakovým postižením v neformálním vzdělávání, a také na nepřipravenost trenérů pohybových aktivit na práci s touto cílovou skupinou. Z výsledků též vyplynulo, že učitelé tělesné výchovy, rodinní příslušníci a vrstevníci děti se zrakovým postižením ve sportu nejvíce podporují. Bakalářská práce může posloužit pro optimalizaci podmínek vykonávání pohybových aktivit dětí se zrakovým postižením a může přispět ke zvýšení povědomí o dané problematice ve společnosti.The bachelor thesis deals with the leisure time of children with visual impairment during compulsory education with a focus on sports and physical activities. The thesis consists of theoretical and practical part. The introductory passages of the theoretical part define the concept of visual impairment, introduce its classification systems and describe the specifics related to the time of its onset and to the child with visual impairment during compulsory education. Subsequent chapters introduce to the reader the concept of leisure time, its functions and types of leisure activities that are suitable for children with visual impairment. The final chapters focus on the benefits of physical and sports activities and on physical activities suitable for children with visual impairment. The last chapter focuses on organisations supporting sports and movement for children with visual impairment. The practical part is aimed at fulfilling the research objective, which is to find out about possibilities and obstacles in spending leisure time of children with visual impairment with a profile on physical and sports activities during compulsory education. To achieve the research objective, a mixed research design is applied. Quantitative data is collected through a questionnaire survey with a total of two hundred and eight parents of children with visual impairment. The data from the questionnaire survey is analysed by using basic statistical procedures of the first level classification and is presented in individual tables and graphs. To increase the meaningfulness of the questionnaire results, semi-structured interviews are conducted with three children with visual impairment during compulsory education. The research results have pointed to insufficient conditions for the implementation of movement-oriented leisure activities for children with visual impairment in non-formal education, and also to the unpreparedness of physical activity trainers to work with this the target group. The results have also shown that physical education teachers, family members and peers support children with visual impairment in sport the most. The bachelor thesis can serve to optimizing conditions of physical activities of children with visual impairment and can contribute to raising awareness of the issue in society.
Keywords:
benefits of physical activities; children with visual impairment; leisure time of children with visual impairment; obstacles of the implementation of physical activities; sports and physical activities; děti se zrakovým postižením; překážky realizace pohybových aktivit; přínosy pohybových aktivit; sportovní a pohybové aktivity; volný čas dětí se zrakovým postižením Citation: BRŮŽKOVÁ, Aneta. Volný čas dětí se zrakovým postižením v průběhu povinné školní docházky se zaměřením na sportovní a pohybové aktivity. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/71678