Original title:
Sestavování osobních počítačů ve virtuální realitě
Translated title:
Building computers in virtual reality
Authors:
EDER, Ondřej Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá procesem sestavování počítačů a potenciálem využití virtuální reality (VR) pro účely výuky tohoto procesu. Hlavní náplní této práce je vytvoření aplikace pro VR, která by i málo technicky zdatným uživatelům umožnila se naučit počítač sestavit, a poté také krátké ekonomické srovnání využití této technologie v praxi pro účely školení zaměstnanců. Práce se na začátku věnuje oblasti počítačů a jednotlivých součástek, které se při sestavování používají, dále pak krátce popisuje samotnou oblast VR, její historii, dnešní stav a využití. Hlavní část práce představuje popis samotného vývoje aplikace v Unity Engine s použitím programovacího jazyka C#. Následně popisuje proces zveřejnění této aplikace na platformě SideQuest. Na závěr jsou v práci srovnány standardní a VR metody školení, jejich výhody a nevýhody, a je provedeno zjednodušené ekonomické srovnání ukazující, že používání VR ke školení zaměstnanců může být již dnes velmi zajímavou možností.This thesis focuses on the process of building computers and the potential of using Virtual Reality (VR) in order to learn this process. The main focus of the thesis is to create a VR application that would allow even low-tech users to learn how to build a computer, and then showing a brief economic comparison of the use of this technology in practice for staff training purposes. The thesis starts by discussing the field of computers and the individual components used in the building process, and then briefly describes the field of VR itself, its history, current state and use cases. The main part of the thesis is a description of the actual development of the application in the Unity Engine using the C# programming language. The thesis then describes the process of publishing this application on the SideQuest platform. Ultimately, the thesis compare standard and VR training methods, their advantages and disadvantages, and make a simplified economic comparison showing that using VR to train employees can already be a very interesting option even nowadays.
Keywords:
computer building; Unity Engine; virtual reality (VR); sestavování počítačů; Unity Engine; virtuální realita (VR) Citation: EDER, Ondřej. Sestavování osobních počítačů ve virtuální realitě. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/71021