Original title:
Crowdfunding a jeho využití pro konkrétní podnikatelský záměr
Translated title:
Crowdfunding and its use for a specific business plan
Authors:
HÜTTNER, Martin Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá návrhem crowdfundingové kampaně pro podnikatelský záměr plánované společnosti Motýlkárna vyrábějící originální dřevěné motýlky. Práce vychází ze studia a komparace odborné české i zahraniční literatury vztahující se k tématu crowdfundingu a je rozdělena do dvou částí - teoretické, kde je přiblížen samotný pojem crowdfunding, nastíněna jeho historie a specifikovány konkrétní druhy, subjekty, funkce a fáze. Následně je v praktické části popsán vlastní podnikatelský záměr a sestaven finanční plán pro první rok fungování společnosti, pro kterou je následně detailně navržena crowdfundingová kampaň včetně všech potřebných kroků během jednotlivých fází. Konkrétní návrh kampaně vychází z analýzy úspěšných projektů realizovaných v minulosti, z doporučení zveřejněných platformou Hithit a rozhovorů s jejími moderátory i autory úspěšných projektů. Potenciál realizace navržené kampaně je zhodnocen v poslední části práce v rámci zpětné vazby od ředitelky a vrchní rádkyně zvolené platformy Hithit, z čehož je následně vytvořena SWOT analýza projektu.The thesis deals with the design of a crowdfunding campaign for the business plan of a planned company Motýlkárna producing original wooden bow ties. The thesis is based on the study and comparison of Czech and foreign literature related to the topic of crowdfunding and is divided into two parts - theoretical, where the concept of crowdfunding itself is introduced, its history is outlined and specific types, subjects, functions and phases are specified . Then, in the practical part, the actual business plan is described and a financial plan is drawn up for the first year of the company's operation, for which a crowdfunding campaign is then designed in detail, including all the necessary steps during each phase. The specific campaign design is based on the analysis of successful projects implemented in the past, recommendations published by the Hithit platform and interviews with its moderators and authors of successful projects. The potential for the implementation of the proposed campaign is assessed in the last part of the thesis in the context of feedback from the director and chief advisor of the chosen Hithit platform, which is then used to create a SWOT analysis of the project.
Keywords:
alternative funding source; campaign; crowdfunding; Hithit; project; alternativní způsob financování; crowdfunding; Hithit; kampaň; projekt Citation: HÜTTNER, Martin. Crowdfunding a jeho využití pro konkrétní podnikatelský záměr. České Budějovice, 2024. diplomová práce (Ing.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/70973