Original title:
Motor s rotačním pístem pro malé mobilní systémy
Translated title:
Rotary Piston Engine for Small Mobile Systems
Authors:
Drbal, Milan ; Puškár, Michal (referee) ; Žák,, Marek (referee) ; Píštěk, Václav (advisor) Document type: Doctoral theses
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Dizertační práce se zabývá problematikou 1D modelování motoru s rotačním pístem a predikcí jeho parametrů pro použití při dalším vývoji. 1D matematický model motoru je v této práci validován pomocí měření spalovacího tlaku v pracovní komoře, v části sací a dále ve výfukovém kanálu. Pomocí těchto dat jsou určeny koeficienty modelu spalování paliva, a především také model netěsností spalovací komory. Oba tyto vlivy nelze přesněji zahrnout bez měření indikačních tlaků. Použití 1D matematických simulací je v literatuře dobře popsáno pro motor s translačním pohybem pístu. Jejich užití pro motor s rotačním pohybem pístu je ovšem komplikovanější z hlediska geometrických rozdílů obou typů motorů. V této práci bude popsán vhodný způsob modelování motorů s rotačním pístem a dále jejich ověření pomocí technických experimentů a CFD simulací.
The dissertation deals with the issue of 1D modelling of a rotary piston engine and prediction of engine characteristics for use in its further development. In this work, the 1D mathematical model of the engine is validated by measuring the combustion pressure in the work chamber, in the intake section and further in the exhaust channel. These data are used to determine the coefficients of the combustion model and, above all, the combustion chamber leakage model. Both effects cannot be modelled accurately included without measuring the work chamber pressures. The use of 1D mathematical simulations is well described in the literature for a reciprocating engine. However, their use for a rotary piston engine is more complicated from the point of view of the geometric differences of both types of engines. In this work, a suitable method of modelling rotary piston engines and their verification using technical experiments and CFD simulations will be described.
Keywords:
1D simulation; flow simulation; Rotary engine; Wankel; 1D simulace; Rotační motor; simulace proudění; Wankel
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/245544