Original title:
Výukový nanosatelit formátu PocketQube
Translated title:
Educational Nanosatellite in PocketQube Format
Authors:
Lokaj, Jakub ; Zamazal, Michal (referee) ; Povalač, Aleš (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
eng Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[eng][cze]
Hlavním tématem této diplomové práce byla teoretická analýza současných trendů ve vývoji nanosatelitů, konkrétně se zaměřením na formát PocketQube a jeho aktuální implementaci. V jednotlivých teoretických kapitolách se práce zabývá možnostmi a výhodami využití PocketQube jako výukového modelu pro vzdělávací a vývojové oblasti. Zabývá se také možnostmi 3D tisku nosné konstrukce družice a rozebírám jednotlivé komponenty, jako je palubní počítač, komunikační systém založený na technologii LoRa, napájecí systém a přehled subsystémů. V praktické části byl vyvinut rám družice, jednotlivé části struktury elektroniky PocketQube a implementace základní funkce komunikace a provozu pro vzdělávací model PocketQube.
The main topic of this diploma thesis was the theoretical analysis of current trends in the development of nanosatellites, specifically focusing on the PocketQube format and its actual implementation. In the individual theoretical chapters, it is discussed the possibilities and advantages of using PocketQube as a learning model for educational and developmental fields. There are explored 3D printing options for the supporting structure of the satellite and discuss individual components such as the on-board computer, communication system based on LoRa, power system, and an overview of subsystems. In the practical part, there were developed the frame of the satellite, individual parts of the PocketQube electronics structure, and implemented the basic functionality of communication and operation for the educational PocketQube model.
Keywords:
3D tisk; EPS; komunikace LoRa; OBC; Pocket Qube; STM32; 3D print; EPS; LoRa communication; OBC; Pocket Qube; STM32
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/210029