Original title:
Kritická zóna
Translated title:
Critical zone
Authors:
Rausová, Terezie ; Kočí, Václav (referee) ; Homola, Ondřej (advisor) Document type: Master’s theses
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění Abstract:
[cze][eng]
Diplomovou práci tvoří série obrazů různých formátů s neonovou, aposematickou barevností. Ve svých pracích zachycuji antropomorfní hmyzí faunu, a to jako odkaz na společné soužití i obrovské časové rozdíly v délce fylogenetického vývoje. Zatímco se jako lidé na Zemi vyvíjíme až 2800000 let, jiné druhy tu byly už dávno před námi. Mnohé přitom nepřežijí zatím poslední etapu vývoje lidského druhu spojenou s obrovským rozmachem technologií, populačním růstem a masivním ovlivňováním životního prostředí. Ve svých pracích tematizuji nenávratný pád ekosystémů v důsledku fatálního vymíraní hmyzu. Série obrazů je doplněna objekty ze skla, které výrazným zpracováním upozorňují na ztrátu biodiverzity i těch neviděných a nepovšimnutých. Instalace tvořená souborem obrazů a skleněných objektů by měla být reprezentací jedovaté, toxické zóny. Vstup do ní by měl diváky přimět k prožitku a snad i reflexi znepokojivého postavení člověka v rámci společenského a přírodního systému.
The thesis consists of a series of images of various formats with neon, aposematic coloring. In my work, I capture anthropomorphic insect fauna as a reference to coexistence and significant differences in the length of phylogenetic development. While humans have been evolving on Earth for up to 2,800,000 years, other species were here long before us. Many of them may not survive the latest stage of human development, marked by tremendous technological advancement, population growth, and massive environmental impact. In my work, I address the irreversible collapse of ecosystems due to the catastrophic extinction of insects. The series of images is complemented by glass objects, which, through significant processing, draw attention to the loss of biodiversity, including the unseen and unnoticed. The installation, comprised of a collection of images and glass objects, is intended to represent a toxic, poisonous zone. Entering it should compel viewers to experience and perhaps reflect on the unsettling position of humanity within the societal and natural system.
Keywords:
atropocene; environmental anxiety; glass objects.; insect; Parasitism; series of paintings; atropocén; enviromentální úzkost; hmyz; Parazitismus; skleněné objekty.; série obrazů
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/245574