Original title:
Napjatostně deformační analýza lávky u Jedovského mlýna
Translated title:
Stress and deformation analyses of the bridge near the Jedov mill
Authors:
Hort, Michal ; Kovář, Jaroslav (referee) ; Fuis, Vladimír (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Mostní objekty slouží denně mnoha lidem, proto je nutné zajímat se o jejich bezpečnost. Ke zvýšení bezpečnosti slouží výpočty mostních konstrukcí a tím se zabývá i tato práce. Konkrétně se jedná o analýzu lávky pro chodce nacházející se u Jedovského mlýna na řece Oslavě. K výpočtům napětí a deformace je použita obecná styčníková metoda, která je porovnávána s metodou konečných prvků. Při porovnání použitých metod se zjistilo, že metoda styčníková je vhodná na vytipování kritických míst, ale hodnoty napětí nedokáže určit přesně. Kdežto metoda konečných prvků dokáže, jak vytipovat kritická místa, tak stanovit přesné hodnoty napětí. Těmito výpočty jsou zjištěna kritická místa na dané konstrukci, která jsou v krajních prutech. Zvětšením jejich příčného průřezu by došlo ke zvýšení bezpečnosti konstrukce. Mezi kritická místa nepatří pruty poškozené od havárie lávky. Bezpečnost lávky vhledem k meznímu stavu pružnosti, která je k = 1,74, představuje dostatečnou rezervu k dalšímu používání lávky, i když nedojde k zvětšení příčných průřezů výše zmíněných prutů.
Bridges serve to many people every day, so it is necessary to be concerned about theirsafety. Analysis of bridge superstructures are used to increase their safety - and this is also the mainsubject of this thesis. Specifically, it is the analysis of the pedestrian bridge located near Jedov Mill on the Oslava river. For the stress and strain calculations, the method of joints is used, and that iscompared with the finite element method. During the comparison of the methods which hadbeen used, it was found, that the method of joints is suitable for identifying critical points, but cannot accurately determine stress values. While the finite element method can both, identify critical locations and determine the exact stress values. These calculations determinedthe critical locations on the footbridge, which are in the outmost members of the structure. By enlarge their cross-section would increase the safety of the structure. Among the critical trusses do not belong trusses damaged by the footbridge crash. The safety factor of the pedestrian bridge to the elasticity limit state, which is k = 1.74, provides a sufficient reserve for the further use of the footbridge, even if the cross-sections of the above mentioned members are not increased.
Keywords:
bridge; footbridge; linear elasticity; stress–strain analysis; Truss; lineární pružnost a pevnost; lávka; mostní objekt; napjatostně deformační analýza; Prutová soustava
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/210601