Original title:
Tvorba digitálního atlasu místního regionu a jeho využití ve výuce na ZŠ
Authors:
VEJVAROVÁ, Gabriela Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá tvorbou digitálního atlasu a jeho využitím ve výuce na základní škole. Teoretická část práce je zaměřena na význam a funkce atlasu ve výuce a také na jeho slabé a silné stránky. Dále je v práci popsána mapová tvorba s přesahem do geografických informačních systémů (GIS) jako nástroj rozvoje geografických (mapových) a digitálních dovedností. Cílem práce je sestavení digitálního atlasu pro místní region a vytvoření pracovního listu pro žáky a metodické příručky pro učitele. Témata ukázkových map v atlasu byla vybrána pomocí polostrukturovaného rozhovoru s vyučujícími na vybraných školách.The Bachelor's thesis focuses on the creation of a digital atlas and its utilization in primary school education. The theoretical part of the thesis is focused on the significance and functions of an atlas in education, as well as its strengths and weaknesses. Furthermore, the thesis describes map creation with an overlap into geographic information systems (GIS) as a tool for developing geografic (map) and digital skills. The aim of the thesis is to compile a digital atlas for the local region, as well as the creation of worksheet for pupils and quidance manual for teachers. The topics of the sample maps in the atlas were selected through semi structured interviews with teachers from selected schools.
Keywords:
atlas concepts; digital competencies; geografic information systems; interview; Local region; map skills; digitální kompetence; geografické informační systémy; koncepce atlasu; mapové dovednosti; místní region; rozhovor Citation: VEJVAROVÁ, Gabriela. Tvorba digitálního atlasu místního regionu a jeho využití ve výuce na ZŠ. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/73986