Original title:
Morfologicko-syntaktická rovina řeči u dětí předškolního věku
Translated title:
Morphological-syntactic level of speech with children of preschool age
Authors:
ŠUSTOVÁ, Adéla Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se věnuje morfologicko-syntaktické rovině řeči a jejímu procvičení pomocí aktivit v mateřské škole. Cílem bakalářské práce je navrhnout cvičení na rozvoj morfologicko-syntaktické roviny řeči u dětí předškolního věku, cvičení s dětmi realizovat a následně reflektovat. Obsahem teoretické části je vývoj dětské řeči včetně popisu jednotlivých jazykových rovin. Z hlediska morfologicko-syntaktické roviny je zde vymezen pojem morfém, morfologie a syntax. Popsán je vývoj morfologicko-syntaktické roviny, její rozvoj, diagnostika a možná narušení, včetně rozvoje komunikačních schopností v Rámcovém vzdělávacím programu. Praktická část prezentuje devět cvičení, která byla navrhnuta a realizována v mateřské škole s předškolními dětmi. Uvedena je zde evaluace jednotlivých cvičení a dotazník, který byl předložen učitelce předškolních dětí.This bachelor thesis deals with the morphological-syntactic level and its practice through activities in kindergarten. The purpose of the bachelor thesis is to design exercises for the development of the morphological-syntactic level in children of preschool age, exercise with children to the maximum and then reflect. The content of the theoretical part is the development of children's speech, including a description of individual language levels. From the point of view of the morphological-syntactic level, the term morpheme, morphology and syntax are defined here. The development of the morphological-syntactic level is described, its development, diagnostics and possible disturbances, including the development of communication skills in the Framework Education Program. The practical part presents nine exercises which were designed in kindergarten with preschool children. The evaluation of the individual exercises and the questionnaire, which was presented to the teacher of preschool children, is presented here.
Keywords:
language levels; morphological-syntactic level; morphology; syntax; jazykové roviny; morfologicko-syntaktická rovina; morfologie; syntax Citation: ŠUSTOVÁ, Adéla. Morfologicko-syntaktická rovina řeči u dětí předškolního věku. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/72672