Original title:
Environmentální výchova v mateřské škole a školní zahrada jako součást edukačního procesu
Translated title:
Environmental education in kindergarten and school garden as part of the educational proces
Authors:
KRÁLOVÁ, Vendula Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na environmentální výchovu a její začlenění do výuky v mateřské škole. Práce se zabývá možnostmi realizace environmentální výchovy ve vnitřních i venkovních prostorách a využití školní zahrady jako nástroje edukačního procesu. Teoretická část se věnuje termínům propojeným s environmentální výchovou. Zmiňuje soulad předškolního dítěte a přírody v souladu s platným RVP PV. Poukazuje na zásady, metody a rizika environmentální výchovy v předškolním vzdělávání. V neposlední řadě se zabývá historií školních zahrad a užití zahrad všemi smysly. Praktická část se věnuje aktivitám pro rozvoj environmentální výchovy předškolních dětí, které jsou rozdělené do čtyř ročních období.The bachelor thesis focuses on environmental education and its integration into kindergarten teaching. It discusses the possibilities of implementation of environmental education both indoors and outdoors and the use of a school garden as a means of educational process. The theoretical part examines the environmental education terminology, its broader context in terms of pre-school education, and fulfilment of the objectives of the current Framework Educational Programme for Pre-school Education. It points out the principles, methods and risks of environmental education in pre-school education and its interconnection with other disciplines, e. g. ecology. It also discusses the history of school gardens and their sensory perception. The practical part describes suggested activities for environmental education of pre-school children. The practically oriented activities are divided according to the seasons and put emphasis on engaging the children in the education process, meaning they learn about nature and build a relationship with it through these activities.
Keywords:
child-nature relationship; environmental education; environmental education in the educational process; outdoor activities; school gardens; environmentální výchova; environmentální výchova v edukačním procesu; venkovní aktivity; vztah dítěte a přírody; školní zahrady Citation: KRÁLOVÁ, Vendula. Environmentální výchova v mateřské škole a školní zahrada jako součást edukačního procesu. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/71447