Název:
Vztah žáků k přírodě na primárním stupni základních škol
Překlad názvu:
Pupils' relationship to nature at the primary school level
Autoři:
ŤUKOVÁ, Adéla Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zaměřuje na zjištění vztahu dětí k přírodě na prvním stupni základních škol. V teoretické části jsou popsány základní klíčové pojmy, význam přírody pro rozvoj dětí, příčiny i důsledky odcizování dětí přírodě a jaký vliv má rodinné či školní zázemí. Dále se práce soustředí na venkovní vyučování a jeho formy i metody, které může učitel při výuce použít. Tento vztah je zjišťován na základě dotazníku, který vytvořil psycholog a doktor Jan Krajhanzl s kolektivem autorů. Praktická část zahrnuje záznamy z dotazníkového šetření, jež je zaměřeno na žáky čtvrtých a pátých tříd. Otázky v dotazníku jsou soustředěny na zkušenosti žáků s přírodou, např. "Co si představíš, když se řekne příroda?", "Utrhnul/a jsi si někdy jablko ze stromu?", apod. Nakonec autorka porovnává výsledky této studie s předchozími průzkumy. The thesis focuses on finding out children's relationship with nature in primary school. The theoretical part describes the basic key concepts, the importance of nature for children's development, the causes and consequences of alienating children from nature and the influence of family and school background. Furthermore, the work focuses on outdoor teaching and its forms as well as the methods a teacher can use in teaching. This relationship is ascertained on the basis of a questionnaire created by psychologist and Dr. Jan Krajhanzl with a collective of authors. The practical part includes records from the questionnaire survey, which targeted fourth and fifth graders. Questions in the questionnaire are focused on pupils' experiences of nature, e.g. "What do you imagine when you say nature?" "Have you ever plucked an apple from a tree?" etc. Finally, the author compares the results of this study with previous surveys.
Klíčová slova:
příroda; příčiny odcizování přírodě; venkovní vyučování; vztah k přírodě; význam přírody; causes of alienation; importance of nature; nature; outdoor teaching; relationship with nature Citace: ŤUKOVÁ, Adéla. Vztah žáků k přírodě na primárním stupni základních škol. České Budějovice, 2024. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/71404