Original title:
Výuka teoretické informatiky pomocí metody CLIL
Translated title:
Teaching theoretical informatics using the CLIL method
Authors:
KŮRKA, Martin Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá návrhem, přípravou a testováním výuky teoretického tématu z informatiky metodou CLIL. Jako téma jsem si vybral kódování a přenos dat v rámci celku data, informace a modelování. Vytvořil jsem 7 výukových lekcí, které obsahují přes 30 aktivit a odpovídají očekávaným výstupům dle nového RVP ZV v oblasti informatika. Každá lekce má jiné obsahové zaměření. Vytvořené materiály tak pokrývají například téma kódování znaků a čísel, šifrování, využití dvojkové soustavy a její limity, bitmapové obrázky, jejich kódování a komprese dat. Ke všem lekcím jsou připraveny metodické listy v angličtině spolu s pracovními listy. Metodické listy obsahují očekávané výstupy a možné problémy, které mohou nastat. Samotné lekce a aktivity jsou pak detailně popsány v praktické části. Všechny navržené lekce a aktivity jsem následně testoval se žáky 6. ročníku. Vzhledem k tomu, že během mého testování v praxi byly naplněny všechny cíle a očekávané výstupy, jsem došel k závěru, že metoda CLIL je k výuce teoretického tématu z informatiky vhodná. K výuce byla ale potřeba jistá míra podpory v mateřském jazyce, která se snižovala se zvyšující se žákovskou sebedůvěrou. Dále bylo nutné žákům poskytnout podporu v podobě vizuálních pomůcek jako například pracovních listů. Nejdůležitější je pak fakt, že při výuce nebyl upozaděn informatický obsah na úkor rozvoje jazyka a naopak. V teoretické části této diplomové práce popisuji "novou" informatiku podle inovovaného rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, především oblast data, informace a modelování. Dále se v teoretické části zabývám principy, přínosy a metodami metody CLIL.This diploma thesis deals with the design, preparation, and testing of teaching a theoretical topic in computer science using the CLIL method. I have chosen encoding and data transmission as my topic. I have created 7 teaching lessons, which contain over 30 activities and correspond to the expected outcomes according to the new framework curriculum for lower secondary education in the field of computer science. Each lesson has a different content focus. The created materials cover, for example the topic of character and number encoding, encryption, the use of the binary system and its limits, bitmap images and their encoding or data compression. All lessons are accompanied by method sheets in English, together with worksheets. The method sheets contain expected outcomes and possible problems that may occur. The lessons and activities themselves are then described in detail in the practical part. Since all the objectives and expected outcomes were met during my testing in practice, my conclusion is that the CLIL method is suitable for teaching the theoretical topic of computer science. However, a certain amount of support in the mother tongue was needed for teaching, which decreased as the students' confidence increased. It was also necessary to provide students with support in the form of visual aids such as worksheets. The most important fact is that during the testing the content was not neglected at the expense of language development and vice versa. In the theoretical part of this thesis, I describe the field of computer science according to the updated framework curriculum for primary education, especially the area of data, information, and modelling. Furthermore, in the theoretical part, I discuss the principles, benefits, and methods of the CLIL method.
Keywords:
CLIL method; coding and data transfer; informatics; new computer science; primary education; primary school; teaching lessons; 2. stupeň základní školy; kódování a přenos dat; metoda CLIL; nová informatika; výukové lekce; výukové materiály; základní vzdělávání Citation: KŮRKA, Martin. Výuka teoretické informatiky pomocí metody CLIL. České Budějovice, 2024. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/70444