Original title:
Mezipředmětový výukový program Ryby našich vod
Translated title:
Intercurricular teaching programme Fish of our waters
Authors:
SVĚTLÍKOVÁ, Tereza Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce bylo vytvořit návrh výukového programu zaměřeného na problematiku ryb vyskytujících se v České republice, s cílem usnadnit práci učitelům, kteří mohou aktivity využít v průběhu osobní praxe. První část mé práce se zaměřuje na problematiku vodstva okolo nás (jezera, rybníky, tekoucí vody) a na některé druhy ryb, které žijí v České republice a ve výuce na základních školách se s nimi žáci seznamují. Druhá část je zaměřena na návrh mezipředmětového výukového programu, který zahrnuje pomůcky jako jsou pracovní listy, obrázky apod. V neposlední řadě je zahrnuta reflexe z praxe a vyhodnocení evaluačních testů, ověřujících efektivitu navržených aktivit. Z výsledků vyplývá, že po realizaci navržených aktivit mají žáci přehled o rybách a vše s nimi spojeném. Znají některé zástupce, dokáží říct, co vše ryba potřebuje k životu, jak vypadá, popsat její tělo, rozlišit sladkovodní a mořské ryby, vědí, čím dýchají, k čemu slouží rybám postranní čára a podobně. Také ví, co potřebuje mít rybář, když chce chytit rybu a že to není lehká práce.The aim of the thesis was to create a proposal for a teaching programme focused on the issue of fish occurring in the Czech Republic, in order to facilitate the work of teachers who can use the activities during their personal practice. The first part of my thesis focuses on the issues of water around us (lakes, ponds, running waters) and on some of the fish species living in the Czech Republic which are introduced to pupils in primary school lessons. The second part focuses on the design of a cross-curricular teaching programme, which includes tools such as worksheets, pictures, etc. Last but not least, reflection from practice and evaluation tests are included to verify the effectiveness of the proposed activities. The results show that after the implementation of the proposed activities, students have an overview of fish and everything related to them. They know some of the representatives, they can tell what fish needs to live, what it looks like, describe its body, distinguish between freshwater and marine fish, know what they breathe, what the fish's lateral line is for, etc. They also know what a fisherman needs to own when he wants to catch a fish and that it is not an easy job.
Keywords:
curriculum; fish; fisherman; primary education; water; primární vzdělávání; ryby; rybář; voda; výukový program Citation: SVĚTLÍKOVÁ, Tereza. Mezipředmětový výukový program Ryby našich vod. České Budějovice, 2024. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/70348