Original title:
Zemědělská gramotnost (agricultural literacy) - sonda znalostí na prvním stupni základních škol
Translated title:
Agricultural literacy - a knowledge probe for primary schools
Authors:
BOČKOVÁ, Natálie Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce má za cíl zjistit úroveň zemědělské gramotnosti u žáků pátých ročníků základní školy docházejících do škol situovaných na vesnici. Téma zvolení diplomové práce bylo motivováno nedostatečnou pozorností této problematiky v českém, ale i světovém prostředí. I přesto, že některá témata související se zemědělskou gramotností jsou obsažena v rámcovém vzdělávacím programu (RVP ZV), samotný pojem zemědělské gramotnosti je v České republice relativně nový. Literární část je zaměřená na krajinu a její funkce v návaznosti na zemědělskou gramotnost, definici samotného pojmu "zemědělská gramotnost" a vývoj jejího zařazení do výuky. Diplomová práce zároveň analyzuje RVP ZV a v něm výskyt témat směřujících k posílení zemědělské gramotnosti u žáků. V neposlední řadě diplomová práce nabízí přehled výukových metod a forem, které by mohli přispět ve formování zemědělsky gramotné společnosti už od začátku školní docházky. Metodická část obsahuje základní informace o respondentech podílejících se na dotazníkovém šetření a informace o tvorbě dotazníku. Dále je v této části diplomové práce zapsán průběh měření. Výsledky a následné porovnání s výzkumem prováděným v jiném okruhu respondentů je zaznamenán v závěrečné části práce. The aim of this thesis is to determine the level of agricultural literacy among fifth grade primary school students attending schools located in rural areas. The topic of the thesis was motivated by the lack of attention to this issue in the Czech environment. Despite the fact that some topics related to agricultural literacy are included in the Framework Educational Programme (RVP ZV), the very concept of agricultural literacy is relatively new in the Czech Republic. The literature section focuses on the landscape and its functions in relation to agricultural literacy, the definition of the term 'agricultural literacy' itself and the development of its inclusion in the curriculum. At the same time, the thesis analyses the RVP and the occurrence of topics aimed at strengthening agricultural literacy in pupils. Last but not least, the thesis offers an overview of teaching methods and forms that could contribute to the formation of an agriculturally literate society from the beginning of school attendance. The methodological part contains basic information about the respondents participating in the survey and information about the questionnaire design. Furthermore, the process of measurement is written in this part of the thesis. The results and subsequent comparison with research conducted with a different set of respondents is recorded in the final part of the thesis.
Keywords:
Agricultural literacy; basic education; inquiry-based learning; knowledge probe; practical teaching; questionnaire survey; school gardens; badatelsky orientovaná výuka; dotazníkové šetření; praktická výuka; sonda znalostí; Zemědělská gramotnost; základní vzdělávání; školní zahrady Citation: BOČKOVÁ, Natálie. Zemědělská gramotnost (agricultural literacy) - sonda znalostí na prvním stupni základních škol. České Budějovice, 2024. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/69961