Original title:
Lidová píseň a rozvíjení rytmického cítění v mateřské škole
Translated title:
Folk Song and Development of Sense of Rhythm in Kindergarten
Authors:
CHALOUPKOVÁ, Lenka Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem práce je vytvořit na základě lidových písní program rozvoje rytmického cítění využitelný v mateřské škole. Teoretická část pojednává o lidové písni a jejím významu v předškolním vzdělávání, rytmickém cítění jako jedné z hudebních schopností, ontogenetickém vývoji rytmického cítění a možnostech jeho podpory. Jedna z podkapitol je věnována vhodným metodám a formám předškolního vzdělávání. V praktické části je vytvořen na základě lidových písní program vhodných činností pro rozvíjení rytmického cítění s postupně se zvyšující náročností. Důraz je kladen na využití vhodných metod a forem vzdělávání. Program je ověřen ve třídě v mateřské škole a evaluován. Je využita metoda pozorování a testu rytmického cítění u vybrané skupiny dětí před začátkem a po ukončení programu. V závěru je uvedeno doporučení pro využití programu v praxi.The aim of this thesis is to create a programme for the development of rhythmic sensitivity based on folk songs, which can be used in kindergarten. The theoretical part discusses folk song and its importance in preschool education, rhythmic sensitivity as one of the musical skills, ontogenetic development of rhythmic sensitivity and possibilities of its support. One of the subchapters is focused on suitable methods and forms of preschool education. In the practical part, a programme of suitable activities for the development of rhythmic sensitivity with gradually increasing difficulty is created on the basis of folk songs. The focus is on the use of appropriate methods and forms of education. The programme is tested in a kindergarten classroom and evaluated. A method of observation and a test of rhythmic sensitivity in a selected group of children before and after the programme is used. In the conclusion, recommendations for the use of the programme in practice are given.
Keywords:
folk song; kindergarten; metre; rhythm; rhythmic sensitivity; lidová píseň; mateřská škola; metrum; rytmické cítění; rytmus Citation: CHALOUPKOVÁ, Lenka. Lidová píseň a rozvíjení rytmického cítění v mateřské škole. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/72991